Dlaczego jestem ciągle głodny?

Jesz regularnie kilka sporych posiłków w ciągu dnia, a mimo wszystko doskwiera Ci dotkliwy głód? Okazuje się, iż niektóre pokarmy i składniki pokarmowe oszukują nasz organizm – sprawiają, iż nie odczuwamy pełnej sytości, a mamy dodatkowo ochotę na produkty o odmiennej smakowitości. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość spożywanych produktów, a także wyeliminować z jadłospisu następujące pokarmy:

Przeczytaj koniecznie:

Dietetyczne triki: jak poradzić sobie z wilczym głodem

 

Słodzone napoje 

Badania wskazują, iż słodzone napoje niekorzystnie wpływają na mechanizmy związane z odczuwaniem głodu i sytości. Większość dosładzanych, kolorowych i gazowanych napoi słodzona jest syropem glukozowo-fruktozowym . Okazuje się, iż fruktoza (która wchodzi w skład sacharozy i syropów glukozowo-fruktozowych), nie pobudza ośrodka sytości w mózgu. Dlatego też pomimo dostarczenia znacznych ilości kalorii w płynie, nadal będziemy odczuwać głód.

Jedzenie i picie z puszek 

Wiele produktów żywnościowych pakowanych w puszkach stanowi źródło bisfenolu-A (BPA) – organicznego związku używanego do produkcji opakowań, które posiadają kontakt z żywnością. Badania wykazują, iż substancja ta wykazuje aktywność hormonalną. Naukowcy z Harvard University wskazują między innymi na zdolność BPA do wywoływania wahań poziomu leptyny, co  kolei prowadzi do powstawania zachcianek żywieniowych i przyczynia się do rozwoju otyłości. Dlatego też należy zminimalizować ilość spożywanych produktów, które pakowane są w puszki. Dotyczy to zarówno konserw, zup, ryb i ich przetworów, a także napojów . Badania wskazują także, iż źródłem bisfenolu-A mogą być  również plastikowe opakowania produktów żywnościowych.

Za mało warzyw i białka w diecie

Jadłospis bogaty w produkty z oczyszczonej mąki, rafinowane cukry, czyli np. w białe pieczywo, makarony, słodycze, drożdżówki na pewno nie pomoże utrzymać w ryzach apetytu. Wysoko przetworzona żywność posiada charakterystyczną cechę: pomimo dostarczania znacznych ilości kalorii, syci na krótko, gdyż nie dostarcza ważnych dla organizmu składników, takich jak błonnik, witaminy i składniki mineralne. Dlatego jeśli dokucza Ci nadmierny apetyt, a tkanki tłuszczowej wokół pasa ciągle przybywa, powinieneś zmienić nawyki żywieniowe. Przede wszystkim uwzględnij produkty z mąki razowej, jedz znacznie więcej warzyw – przede wszystkim zielonych, a także zwiększ podaż białka w diecie. Szczególnie wysokobiałkowe śniadanie pomoże Ci utrzymać w ryzach apetyt w ciągu całego dnia.

Zbyt niska podaż płynów

Uczucie pragnienia jest bardzo często mylone z uczuciem głodu. Dlatego jeżeli pomimo niedawno spożytego posiłku dopadła cię zachcianka na coś do jedzenia, sięgnij najpierw po szklankę wody mineralnej. Wskazane do picia są także herbaty – czarna, czerwona, zielona etc. Badania naukowe pokazują, iż ich spożywanie także ułatwia regulację glikemii posiłków i zapobiega napadom głodu.

Podsumowanie

Pojawianie się uczucia  głodu czy zachcianek żywieniowych , pomimo dostarczania znacznych ilości energii, wynika przede wszystkim z kiepskiej jakości spożywanych pokarmów i źle zbilansowanego jadłospisu. Rzadziej nadmierny apetyt wynika z poważniejszych dolegliwości zdrowotnych. Naukowcy zwracają także uwagę, iż przyczyny mogą być także o wiele bardziej prozaiczne. Podkreśla się  m.in. wpływ czynników poza żywieniowych – okazuje się np. iż nuda i brak konstruktywnych zajęć mogą się także przyczynić do zwiększenia apetytu.