Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Hiponatremia, czyli niedobór sodu we krwi u osób aktywnych

Hiponatremia, czyli niedobór sodu we krwi u osób aktywnych

PoTreningu

Sól kuchenna będąca głównym źródłem sodu w naszej diecie, podobnie jak cukier, nazywana jest często „białą śmiercią”, ponieważ uważa się, że nadmierne jej spożycie, przyczynia się do rozwoju wielu chorób i zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci. Faktycznie sód jest wszechobecnym składnikiem żywności, a szczególnie zasobne w ten składnik pokarmowy są produkty wysoko przetworzone. Warto jednak pamiętać, że sód jest także niezbędnym elementem diety, a jego niedoborów w doświadczać mogą ciężko trenujący sportowcy, co niestety może mieć opłakane skutki.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym jest hiponatremia

Prawidłowy poziom tego pierwiastka we krwi mieści się w przedziale 135-145 mmol/l. W trakcie długotrwałego wysiłku dochodzić może do istotnych strat sodu wraz z potem, czego dowodem są charakterystyczne białe ślady na odzieży sportowej. Jeśli jego ubytek nie zostanie w porę uzupełniony dochodzi do hiponatremii czyli mówiąc wprost – niedoboru sodu we krwi.

Przyczyny hiponatremii

Przyczyną niedoboru sodu we krwi jest oczywiście dysproporcja pomiędzy jego podażą, a utratą w trakcie wysiłku. Warto jednak wiedzieć, że samo picie wody, nie jest skutecznym środkiem zaradczym. Mało tego spożywanie dużych ilości płynów deficytowych w sód, takich jak niskozmineralizowane wody może wręcz sprzyjać wystąpieniu hiponatremii. Przyczyną tego stanu może być tak odwodnienie jak i przewodnienie organizmu.

Skutki hiponatremii

Sód jest pierwiastkiem niezbędnym do życia, reguluje ciśnienie osmotyczne płynów ustrojowych, utrzymuje potencjał czynnościowy błon komórkowych i  odgrywa kluczową rolę w zachowaniu właściwej pobudliwości mięśni i nerwów. Jego deficyt powoduje nie tylko spadek zdolności wysiłkowych, ale może być zagrożeniem dla życia. Znane są przypadki śmierci wśród maratończyków, będące skutkiem hiponatremii.

Pierwsze objawy hiponatremii

Do wczesnych objawów niedoboru sodu zalicza się bóle głowy, osłabienie, nudności, skurcze mięśni, otępienie, dezorientację, widzenie tunelowe, zaburzenia koordynacji ruchowej. Jak łatwo się domyślić, symptomy często mylone są z odwodnieniem, a za skuteczny zabieg zaradczy uznaje się zwiększenie spożycia płynów, co niestety nie przynosi pozytywnych skutków, a często pogłębia problem. Charakterystycznym objawem hiponatremii jest puchnięcie ciała (wokół paska, ściągaczy skarpetek, etc).

Późne objawy hiponatremii

Niewłaściwe odczytanie wysyłanych przez organizm pierwszych sygnałów hiponatremii skutkuje wyraźnym pogorszeniem stanu zdrowia i stanowi zagrożenie dla życia. Mogą pojawić się konwulsje, utrata świadomości, problemy z oddychaniem, a nawet zatrzymanie akcji serca.

Komu zagraża?

Hiponatremią zagrożeni są głównie sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych, których treningi lub zawody trwają dłużej niż dwie godziny. Zwłaszcza uczestnicy maratonów i triatlonów stanowią grupą najwyższego ryzyka. Hiponatremii potencjalnie sprzyjać może także stosowanie silnych środków stymulujących i odchudzających, zwłaszcza tych niedozwolonych jak efedryna, johimbina czy clenbuterol.

Profilaktyka

Zależnie od panujących warunków utrata sodu wraz z potem może wynosić nawet 1g na litr. Jak łatwo się domyślić ilość ta musi zostać wyrównana, najlepiej na bieżąco. Służą temu specjalne napoje dla sportowców o odpowiedniej osmolalności, zawierające węglowodany i elektrolity takie jak właśnie sód. Napój tego typu można przygotować samemu, stosując się do przepisu: http://potreningu.pl/articles/942/jak-zrobic-samemu-napoj-izotoniczny-dla-sportowcow