Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Mielone mięso w zdrowej diecie: tak czy nie?

Mielone mięso w zdrowej diecie: tak czy nie?

PoTreningu

Wiele osób rezygnuje z dań takich jak spaghetti, klopsy i gołąbki z racji tego, iż zawierają mielone mięso, o którym mówi się i pisze, że jest po prostu niskowartościowe i niezdrowe. Tymczasem prawda jest taka, że mielone mięso może stanowić nie tylko smaczny, ale także pożądany element jadłospisu, o ile oczywiście jest odpowiedniej jakości. W niniejszym artykule przedstawię w jaki sposób można wykorzystać mielone mięso do przygotowania zdrowych i pożywnych posiłków.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Po pierwsze: odpowiednia jakość mięsa

Przede wszystkim należy z dużą ostrożnością podchodzić do mięsa, które sprzedawane jest już formie zmielonej. O wiele korzystniejszą opcją jest poproszenie ekspedientki o przemielenie wybranego elementu  tuszy drobiowej, wieprzowej lub wołowej na miejscu. Dzięki temu mamy gwarancję, że finalny produkt nie zawiera niechcianych dodatków. Można również zakupione mięso zmielić  samodzielnie w domu, przy użyciu maszynki ręcznej lub elektrycznej. Jeśli zdecydujemy się na zapaczkowany, zmielony już produkt, powinniśmy starannie zlustrować etykietę. Jeśli w skaldzie znajdują się składniki inne niż mięso i ewentualnie – sól, produkt po prostu nie nadaje się do spożycia. W zależności od założeń diety i dania, które chcemy przygotować należy wybrać odpowiedni rodzaj mięsa – nie bójmy się też mieszać różnych gatunków (wołowiny, wieprzowiny, indyka).

Po drugie: wybór dania

Przy użycia mięsa mielonego można przygotować różnego typu dania – od klopsików, poprzez sos do spaghetti, aż na farszu do krokietów kończąc. Wiele zależy od tego jaką ilością czasu dysponujemy – jeżeli się spieszymy, lepiej będzie zrezygnować z lepienia małych kotlecików czy robienie gołąbków, a zrobić np. sos po bolońsku. Tak naprawdę ilość możliwych dań z zastosowaniem mięsa mielonego jest nieograniczona. Warto poszukać inspiracji w naszym dziale kuchnia lub po prostu w książkach kucharskich.

Po trzecie: metoda obróbki kulinarnej

Najmniej popularnym sposobem przygotowywania potraw z mięsa mielonego – a jednocześnie najzdrowszym jest gotowanie na parze. Chociaż niektórym osobom może się to wydać nieprawdopodobne, to w ten sposób można również przygotować sos do spaghetti. Wystarczy mięso mielone odpowiednio przyprawić – przy użyciu pieprzu, bazylii, oregano, a następnie umieścić w urządzeniu do gotowania na parze i parować przez około 30 minut ( w zależności od ilości użytego mięsa). Na koniec mięso należy przełożyć do garnka, dodać koncentratu pomidorowego i krojonych pomidorów i wody, która zebrała się w ociekaczu podczas gotowania.

Inny wariant stanowić mogą klopsy na parze – warto wówczas do mięsa dodać także pokrojone drobno pieczarki oraz cebulę, następnie uformować w niewielkie klopsy i parować również przez około 30 minut. Innym daniem, które zdecydowanie lepiej smakuje  w wersji parowanej są gołąbki – ugotowane mięso z ryżem i warzywami zawijamy w podgotowane liście kapusty i otrzymujemy smakowite danie, które tak bardzo kojarzy się z obiadem u mamy czy babci. Podkreślam również, iż gotowanie na parze nie jest jedynym słusznym sposobem przygotowywania potraw z mięsa mielonego, można je również podsmażyć czy udusić.

Po trzecie: wybór dodatków

Aby danie przygotowane z użyciem mięsa mielonego miało odpowiedni prozdrowotny potencjał należy pamiętać o odpowiednich dodatkach. Zdecydowanie odradzam panierowanie kotletów w mące pszennej czy bułce tartej a następnie smażenie - można natomiast dodać odrobinę skrobi kukurydzianej lub ziemniaczanej, aby mięso  było bardziej wilgotne. Mięso mielone jest na tyle wdzięcznym obiektem kulinarnych eksperymentów, że idealnie komponuje się z wieloma warzywami czy przyprawami. Jako dodatek można uwzględnić papryki, cukinię, marchew a z przypraw z kolei, np. majeranek, bazylię, lubczyk, etc.  Jeżeli mamy zamiar przygotować sos boloński – należy wybrać odpowiedni makaron, najlepiej razowy – można też to danie zjeść z ryżem. Wszelkie klopsy i kotleciki będą się idealnie łączyły z ziemniakami lub ziemniaczanym puree. Trzeba także pamiętać o sałatce warzywnej, która dodatkowo wzbogaci nasz posiłek.

Podsumowanie

Mięso mielone często postrzegane jest jako asortyment gorszej jakości i jest często eliminowane z jadłospisów osób dbających o zdrowie i sylwetkę. Tymczasem wystarczy przyłożyć należytą uwagę do wyboru mięsa o odpowiedniej jakości, a następnie wybrać odpowiedni sposób przygotowywania wybranego dania. Przy odrobinie umiejętności kulinarnych można wyczarować pyszne i zdrowe posiłki, które urozmaicą nasze dotychczasowe menu, przywodząc jednocześnie na myśl niedzielne obiadki u babci czy mamy. 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie