Pięć ważny korzyści wynikających z jedzenia warzyw

Jadamy ciągle zbyt mało warzyw. Coraz bardziej koncentrujemy się na kwestiach odpowiedniego spożycia kalorii, liczymy podaż węglowodanów, tłuszczu i białka, wybieramy mięso zamiast szynki, chleba razowy zamiast białego, wodę mineralną zamiast coli, rezygnujemy z cukru, zaczynamy zwracać uwagę na to co jemy, ale kwestia warzyw ciągle nam umyka. Plasterek pomidora lub liść sałaty do kanapki, porcja ziemniaków do niedzielnego obiadu, od święta jakaś sałatka – to zdecydowanie za mało. Dlatego postaram za chwilę pokazać, że warzywa stanowią ważny element diety i warto jadać je codziennie w większych niż symboliczne ilościach. Jakie korzyści można odnieść z włączenia ich na stałe do diety?

Warzywa zmniejszają łaknienie

Warzywa poza pewnymi wyjątkami charakteryzują się bardzo niską gęstością energetyczną. Oznacza to, że nawet spożywając dużą ich ilość dostarczamy niewiele kalorii. W praktyce można wykorzystać tę ich właściwość do zmniejszania łaknienia. Okazuje się, że nasz organizm wyczulony jest nie tylko na spożycie energii, ale także na bodźce mechaniczne, którymi poddawany jest przewód pokarmowy. Wypełnienie żołądka przez porcję warzyw zjedzoną do wybranego posiłku skutkuje tym, że szybciej się najadamy i dłużej nie odczuwamy głodu. Odchudzasz się? Masz dobry powód by włączyć warzywa na stałe do swojej diety!

Warzywa wspomagają budowę muskulatury

Tak wiem, dopiero co pisałem, że warzywa odchudzają, a teraz twierdzę że przyspieszają budowę masy mięśniowej. Wbrew pozorom nie ma w tym jednak sprzeczności. Warzywa działają zasadotwórczo i równoważą tym samym zakwaszające właściwości mięsa i produktów zbożowych. Nadmierne spożycie produktów kwasotwórczych może nasilać aktywność enzymów katabolicznych i zwiększać katabolizm mięśniowy. Badania naukowe wskazują, że dieta uwzględniająca odpowiednią dawkę produktów alkalizujących korzystnie wpływa na syntezę białek mięśniowych i zapobiega ich degradacji. Chcesz mięśni? Nie zapominaj o warzywach!

Warzywa chronią układ krążenia

Regularne spożywanie warzyw chronić może przed rozwojem chorób takich jak miażdżyca i nadciśnienie tętnicze. Warzywa są bogatym źródłem składników o  działaniu antyoksydacyjnym, antyagregacyjnym i przeciwzapalnym (witamina C, prowitamina A i inne karotenoidy, a także liczne związki fenolowe). Warzywa dostarczają także potasu, którego odpowiednia podaż pomaga zapobiegać nadciśnieniu i magnezu regulującego pracę serca. Nie bez znaczenia jest także obecność błonnika pokarmowego.

Warzywa chronią przed promieniowaniem UV

Osoby, które spożywają dużo warzyw mają zapewnioną lepszą ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym niż osoby, które od warzyw stronią. Jest to związane z obecnością związków zaliczanych do karotenoidów (takich jak beta karoten) oraz wysoką zawartością polifenoli działających antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Co więcej, spożywanie warzyw ułatwia także uzyskanie pożądanego odcienia opalenizny. Zwłaszcza więc wiosną i latem powinniśmy zadbać o to by nie zabrakło ich w naszym menu.

Z warzywami smakuje lepiej

Nie zapominajmy o jeszcze jednej ważnej kwestii – warzywa, o ile oczywiście zostaną odpowiednio dobrane i przyrządzone, są po prostu smaczne i wzbogacają walory kulinarne potraw. Nie tylko ogórek i pomidor, ale także dynia, kapusta, bakłażany, brokuły, kalafior, szpinak, bataty, jarmuż, cykoria, roszponka i wiele innych warzyw pomóc może przełamać rutynę w kuchni i umożliwić odkrywanie nowych smaków. Cokolwiek by nie mówić, na temat fizjologicznych następstw wynikających z uwzględnienia warzyw w diecie, fakt, iż dania z ich udziałem mogą być naprawdę smaczne, w praktyce dla wielu osób może po prostu okazać się decydujący. Dlatego warto szukać inspiracji, korzystać z rozmaitych przepisów, eksperymentować kuchni i otworzyć się na nowe doznania.