Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
  Tych tłuszczów nigdy nie używaj do smażenia!

Tych tłuszczów nigdy nie używaj do smażenia!

PoTreningu

Wybór odpowiedniego rodzaju tłuszczu do smażenia ma istotny wpływ na jakość odżywczą i zdrowotną finalnej potrawy. Użycie niewłaściwego produktu nawet w przypadku relatywnie krótko trwającej obróbki termicznej może doprowadzić do powstawania znacznej ilości związków o działaniu toksycznym, takich jak nadtlenki oraz produkty ich rozpadu (aldehydy, epoksydy, ketony, węglowodory i inne). Co szczególnie istotne ilość szkodliwych substancji jest tym większa im tłuszcze jakich używamy do obróbki termicznej są zasobniejsze, w „zdrowe”, wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Z niniejszego poradnika dowiesz się jakie tłuszcze absolutnie nie nadają się do smażenia, a jak się zaraz przekonasz jest ich na prawdę bardzo wiele.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Olej lniany  

Olej lniany przez wielu uznawany jest za tłuszcz o wyjątkowych walorach prozdrowotnych. Faktycznie może być on cennym uzupełnieniem diety w kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 , a dokładnie w kwas alfa linolenowy, o ile oczywiście wybierzemy olej wysokolinolenowy i będziemy go odpowiednio przechowywać oraz przede wszystkim – nie będziemy go podgrzewać, ani już tym bardziej smażyć na nim potraw. Dlaczego? To proste, olej lniany zawiera bardzo dużo kwasów wielonienasyconych, ulegających w wysokich temperaturach niekorzystnym przemianom, w wyniku których powstają związki niebezpieczne dla zdrowia. Jeśli wiec chcemy spożywać olej lniany – to tylko i wyłącznie na surowo.

Inne oleje zasobne w NNKT

Podobnie wygląda sytuacja z innymi olejami zasobnymi w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, takimi jak olej słonecznikowy, olej sojowy, kukurydziany, z pestek winogron, z orzechów włoskich, z nasion dyni i z wieloma innymi. Chociaż przedstawiane są one często jako oleje o walorach prozdrowotnych, jako lepsze alternatywy dla tłuszczów zwierzęcych, to smażenie z ich udziałem jest działaniem na własną szkodę. Z resztą w ogóle stosowanie tłuszczów zasobnych w kwas linolowy, nawet w postaci surowej jest pomysłem wyjątkowo słabym. Dziś nasza dieta jest bowiem zbyt zasobna w kasy tłuszczowe z rodziny omega 6 (a zbyt uboga w kwasy omega 3), co może powodować szereg negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Masło

Masło dostarcza przede wszystkim odpornych na działanie wysokiej temperatury kwasów nasyconych i zarazem ubogie jest w niestabilne termicznie kwasy wielonienasycone. Teoretycznie więc powinno znakomicie nadawać się do obróbki termicznej. Niestety obecne w konwencjonalnym maśle białka kazeinowe i laktoza, sprawiają, że stosowanie tego tłuszczu do smażenia potraw jest rozwiązaniem zdecydowanie niefortunnym. Nie oznacza to jednak, że trzeba na zawsze zrezygnować z maślanego posmaku potraw smażonych. Wystarczy zamiast masła extra używać masła klarowanego, czyli takiego, które pozbawione jest niechcianych dodatków białkowych i laktozowych.  

Margaryny

Smażenie z zastosowaniem margaryny, niezależnie od jej rodzaju to opcja zdecydowanie niewłaściwa. Margaryny twarde, rekomendowane do pieczenia zazwyczaj zawierają sporą dawkę kwasów tłuszczowych trans pochodzenia przemysłowego, powstałych w wyniku katalitycznego uwodornienia olejów roślinnych. Ich wpływ na organizm jest definitywnie szkodliwy i należy omijać je szerokim łukiem. Margaryny miękkie natomiast, choć zazwyczaj kwasów tłuszczowych trans zawierają niewiele, to zasobne są w podatne na utlenianie kwasy wielonienasycone, czyli posiadają podobne wady jak wspomniane wcześniej oleje roślinne) słonecznikowy, lniany, sojowy, kukurydzany) i również smażyć z ich udziałem się nie powinno.

Podsumowanie

Są takie tłuszcze, których pod żadnym pozorem nie powinno się poddawać obróbce termicznej. Należą do nich oleje zasobne w NNKT, masło extra oraz margaryny miękkie i twarde (tych ostatnich należy unikać w każdej możliwej formie). Warto zamienić je na tłuszcze charakteryzujące się wyższą stabilnością termooksydatywną, o których więcej napiszę w kolejnym artykule.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie