Sześć powodów dla których warto jeść gorzką czekoladę

Czekolada raczej nie kojarzy się ze zdrową przekąską, a w artykułach traktujących o zdrowym odżywianiu częściej zaleca się jej unikać, niż namawia do włączenia do codziennego menu. Tymczasem dobra jakościowo, gorzka czekolada może stanowić cenny składnik diety, a jej regularna konsumpcja wcale nie musi prowadzić do niechcianego przyrostu masy ciała. Lubisz czekoladę a boisz się po nią sięgać? Poniżej podaję pięć dobrych powodów, dla których warto zmienić swoje podejście.

Przeczytaj koniecznie:

Słodycze przyspieszają proces starzenia

Neutralizuje wolne rodniki

Gorzka czekolada to naturalne bogactwo antyoksydantów, czyli związków zdolnych do neutralizowania niekorzystnych skutków stresu oksydacyjnego związanego z aktywnością wolnych rodników. Związki o takim samym działaniu zawarte są m.in. w. zielonej herbacie, czerwonym winie, a także kawie oraz znacznej części owoców i warzyw. Odpowiednio wysokie ich spożycie chronić może przed rozwojem wielu chorób takich jak miażdżyca czy niektóre formy nowotworów. Gorzka czekolada jest więc smakołykiem o walorach prozdrowotnych.

Obniża podwyższone ciśnienie tętnicze krwi

Wspomniane powyżej antyoksydanty z grupy polifenoli wykazują także inne ciekawe działanie, a mianowicie mogą stymulować wytwarzanie tlenku azotu, wewnątrzustrojowego wazodylatatora, który zmniejszając opór naczyniowy doprowadza do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi. Działanie to wspomaga zawarta w czekoladzie teobromina, która pomaga pozbyć się nadmiaru płynów co również przekłada się na spadek ciśnienia tętniczego krwi.

Zwalcza uporczywy kaszel

Kilka kostek czekolady to znakomity lek na uporczywy, suchy kaszel. Nie jest to tylko hasło zasłyszane na plotkarskim portalu, ale fakt potwierdzony naukowo. Badania wyraźnie wskazują, że smakołyk ten dorównuje siłą działania środkom farmaceutycznym zawierającym silną substancję - kodeinę! Takimi właściwościami charakteryzuje się jedynie wytrawna wersja tego smakołyku. Warto mieć ją pod ręką w szczególności wtedy, gdy złapie nas przeziębienie lub innego rodzaju infekcja górnych dróg oddechowych.

Zawiera niewiele cukru

Czekolada gorzka zawiera zdecydowanie mniej cukrów dodanych niż czekolada mleczna, która zazwyczaj praktycznie w połowie składa się z sacharozy… Najbardziej wytrawne wersje czekolady dostarczają w 100g (jedna tabliczka) mniej niż 20g węglowodanów strawnych. Wychodzi na to, że jeden rządek  takiego smakołyku (20g) to zaledwie 3 – 4g cukru, czyli stosunkowo niewiele… Na tego typu deser mogą więc sobie pozwolić również osoby odchudzające się i stosujące restrykcyjne diety niskowęglowodanowe.

Poprawia nastrój

Trudno powiedzieć z czego dokładnie wynika ten efekt, ale faktem jest iż kilka kostek czekolady jest w stanie korzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Istnieją dane sugerujące, za „euforyzujące” działanie czekolady odpowiadają związki z grupy kannabinoidów takie jak anandamid (AEA). Być może też pewien wpływ na ten efekt mają: kofeina, teobromina, tyramina, fenyloetylamina i pewne ilości cukru. Całkiem prawdopodobne także, że głównymi „winowajcami” są tutaj: smak i  aromat czekolady…  Niemniej jednak wiele osób doświadcza przyjemnego uczucia odprężenia po zjedzeniu kilku kostek tego smakołyku.

Zmniejsza ryzyko cukrzycy

Chociaż wydawać może się nieprawdopodobne, że czekolada chroni przed cukrzycą, to zależność ta potwierdzona została we wstępnych badaniach. Naukowcy z Pensylwani postanowili przeprowadzić eksperyment, w ramach którego sprawdzali jakie produkty żywnościowe mają wpływ na rozwój cukrzycy.  Okazało się, ze spożycie kakao zmniejszało ryzyko wystąpienia tej przypadłości u badanych zwierząt. Czy podobna zależność zachodzi również w przypadku czekolady, wiele wskazuje na to że tak, dotyczy jednak raczej wersji wytrawnej smakołyku, czyli tej o wysokiej zawartości kakao i niskiej – cukru…