Jak dopasować dietę do swoich potrzeb i możliwości?

Moda na bycie „fit” sprawiła, że od pewnego czasu zauważyć można systematyczny wzrost zainteresowania zasadami zdrowego żywienia i tym jak w sposób skuteczny i zarazem bezpieczny pracować nad sylwetką. Coraz więcej osób zaczyna doceniać wpływ czynników żywieniowych na kondycję fizyczną organizmu. W związku z tym pojawia się problem związany z koniecznością dokonywania właściwych wyborów żywieniowych i odpowiedniego komponowania posiłków, co w praktyce wcale nie jest łatwe. Kwestią kluczową, o której zapomina bardzo wiele osób, jest to aby dostosować dietę do swoich potrzeb i możliwości – nigdy nie należy działać na odwrót i dopasowywać się na siłę do gotowych szablonów.

Przeczytaj koniecznie:

Jak to możliwe, że odtłuszczone „tuczy” bardziej?

Po pierwsze: zapoznaj się z podstawami!

Nikt nie oczekuje od Ciebie, abyś zagłębiał tajemnicę ludzkiej fizjologii i analizował skomplikowane szlaki metaboliczne. Podstawowa wiedza na temat zasad zdrowego odżywiania jednak znacznie ułatwi Ci życie, a także sprawi, że unikniesz popełniania wielu błędów. Warto przyswoić sobie informacje dotyczące tego,  źródłem jakich składników pokarmowych (węglowodanów, białka, tłuszczu, witamin, składników mineralnych, błonnika) są poszczególne produkty żywnościowe.

Nieocenioną umiejętnością będzie zdolność do oceniania jakości danego produktu żywnościowego na podstawie analizy etykiety – należy przy tym pamiętać, iż ilość kalorii to nie jedyny czynnik weryfikujący jakość produktów żywnościowych. Liczy się też skład surowcowy oraz to jak mocno dany produkt jest przetworzony. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż wiedzę na temat zdrowych zasad odżywiania należy czerpać z wiarygodnych źródeł, a także na bieżąco weryfikować posiadane informacje.

Uzupełnieniem poruszonego tutaj tematu mogą okazać się poniższe artykuły:

http://potreningu.pl/diety/artykuly/290/jak-zabrac-sie-za-ukladanie-diety

http://potreningu.pl/diety/artykuly/2335/zdrowe-nawyki-zywieniowe-ktore-tak-naprawde-nie-sluza-twojemu-zdrowiu

Po drugie: określ cel

„Bycie na diecie” kojarzy się  z odchudzaniem. Tymczasem nie należy zapominać, że tak naprawdę każdy jest „na jakiejś diecie”, gdyż termin „dieta” definiuje po prostu sposób odżywiania jednostki lub danej populacji. Wiele osób odżywia się w sposób przypadkowy, czyli można powiedzieć, że ich dieta jest nieprzemyślana, niewłaściwa, niedopasowana do potrzeb organizmu. Nie jest to jednak „brak diety”, a błędne jej komponowanie. Warto także wiedzieć, że dopasowywanie diety do celu niekoniecznie musi się wiązać z podążaniem w kierunku obniżania masy ciała. Wiele osób wdraża odpowiednio ukierunkowane plany żywieniowe ze względu na aspekty zdrowotne bądź też po to by zwiększyć masę mięśniową, poprawić kondycję fizyczną, samopoczucie.

Nawet jeśli jednak zmieniamy nawyki żywieniowe po to by po prostu schudnąć, warto pamiętać, że zmiana w masie ciała (np. jej zmniejszenie) nie zawsze musi wiązać się z poprawą wyglądu – ważny jest także jakościowy skład ciała, czyli proporcja beztłuszczowej masy ciała do ilości tkanki tłuszczowej. Jeśli odchudzając się stracimy tkankę mięśniową, wcale nie będziemy wyglądać lepiej. Dlatego celu nie powinno się określać wyłącznie w  kilogramach.

Więcej na temat prawidłowego określania celu diety przeczytasz w poniższym poradniku:

http://potreningu.pl/articles/818/wlasciwie-dobrany-cel-to-podstawa

Po trzecie: pamiętaj o swoim stylu życia

Jeżeli jesteś osobą aktywną zawodowo i nie cierpisz na „nadmiar wolnego czasu”, to nie staraj się za wszelką cenę wywrócić swojego dotychczasowego planu dnia czy tygodnia do potrzeb diety i treningu. Postaraj się zaplanować założenia swojego planu ukierunkowanego na osiągnięcie konkretnego celu w ten sposób, aby wkomponować je do Twojego dotychczasowego trybu życia. Wiadomo, że mogą być potrzebne pewne kompromisy, niektóre niezdrowe praktyki takie jak zbyt mała ilość snu czy palenie papierosów lub nadużywanie alkoholu będą wymagały skorygowania, jednak nie należy dopuszczać do sytuacji, w której zdrowa dieta będzie absorbowała całą naszą uwagę i uniemożliwiała normalne funkcjonowanie. Nawet przy wysokim poziomie motywacji utrzymanie takiego reżimu nie jest możliwe w dłuższej perspektywie czasowej.

Mając na uwadze swój styl życia należy określić jak najwygodniejszą ilość posiłków (mogą być cztery zamiast często proponowanych sześciu), zaplanować dania, które będziesz w stanie przygotować i spokojnie zjeść, a także zastanowić się jaką kwotę pieniędzy chciałbyś przeznaczyć na pożywienie. Nierealne wyobrażenia na temat zdrowego odżywiania i chęć dopasowania się do sztywnych schematów  może bardzo negatywnie odbić się na skuteczności podjętych działań, a nawet prowadzić do zaburzeń w sferze psychiki takich jak ortoreksja.

Warto przeczytać poniższe artykuły:

http://potreningu.pl/kobieta/artykuly/2306/co-zrobic-by-dieta-nie-byla-zrodlem-frustracji

http://potreningu.pl/articles/486/niewolnik-diety

Po czwarte: uwzględnij swoje preferencje kulinarne

Utarło się takie przekonanie, iż zdrowe jedzenie nie może być smaczne. Tymczasem wystarczy zajrzeć do działu kulinarnego na naszym portalu by naocznie przekonać się, że pogląd ten jest dosłownie wyssany z palca. Zdrowe i wartościowe posiłki mogą być także atrakcyjne kulinarnie. Z resztą, dopasowanie diety do zaplanowanego celu (niezależnie czy chcemy schudnąć czy zwiększyć muskulaturę) nie musi wiązać się z ustawicznym zmuszaniem się do konsumowania potraw, które wybitnie Ci nie smakują. Mało tego – taki sposób postępowania może szybko prowadzić do frustracji i utrudnić realizację ustalonych założeń.

Dobrze przemyślany jadłospis powinien uwzględniać indywidualne gusta kulinarne. Oczywiście nie znaczy to jednak, że skoro lubisz pączki i pizzę to możesz je spożywać pięć razy dziennie. Natomiast nie musisz zmuszać się do jedzenia brukselek czy piersi z kurczaka, skoro ich nie lubisz. Możesz przecież zamienić je na inne nisko przetworzone produkty żywnościowe i żadna krzywda nie stanie się ani Tobie, ani Twojej diecie.

Podsumowanie

Skuteczność działań podjętych w celu poprawy zdrowia i estetyki sylwetki uzależniona jest od wielu czynników. Pamiętać jednak należy, aby wszelkie plany – czy to żywieniowe czy to treningowe były adekwatne do potrzeb naszego organizmu i uwzględniały nasze indywidualne cechy, związane choćby z trybem życia czy też subiektywnie pojętymi upodobaniami.