Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Wszystko co chciałbyś wiedzieć na temat kalorii, a boisz się zapytać

Wszystko co chciałbyś wiedzieć na temat kalorii, a boisz się zapytać

Tadeusz Sowiński

W dzisiejszych czasach zauważyć można trend polegający na tym, że coraz bardziej zaczynamy interesować się oceną żywności i jej wpływu na nasz organizm. Chcemy mieć kontrolę nad tym ile i co jemy oraz poprzez świadomy dobór jakościowy i ilościowy pokarmów – oddziaływać na zdrowie oraz na masę i skład ciała. Poświęcając uwagę kwestiom powiązanym z fizjologią żywienia trudno jest uciec od pojęcia „kalorii”.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym jest kaloria a czym kilokaloria?

Pojęcie kalorii kojarzy się głównie z odżywianiem i wartością energetyczną pokarmu. W rzeczywistości jednak jest to historyczna jednostka ciepła (calor oznacza ciepło). W praktyce jedną kalorię (1 cal) można zdefiniować jako ilość ciepła potrzebną  do podgrzania pod ciśnieniem 1 atmosfery 1 g czystej chemicznie wody o 1°C, (a dokładnie od temperatury 14,5°C do temperatury 15,5°C).  Jak więc widać jest to bardzo niewielka ilość energii, stąd też w naukach o żywieniu tak naprawdę nie używa się pojęcia „kaloria”, a kilokaloria (kcal). Jedna kilokaloria to tysiąc kalorii (1 kcal = 1000 cal). Tak więc kiedy mówimy i czytamy o „kaloriach zawartych w żywności” to są to tak naprawdę kilokalorie.

Które składniki pokarmowe są źródłem energii?

Spożywana przez nas żywność dostarcza składników, z których pewna część może zostać wykorzystana przez ludzki organizm jako substrat energetyczny. W tym celu preferencyjnie wykorzystywane są  węglowodany (glukoza) i tłuszcze (kwasy tłuszczowe), a w przypadku niższej ich dostępności także białka (aminokwasy). Wartość energetyczną posiada również etanol oraz poliole, jednak w praktyce nie powinny mieć one istotnego wpływu na całkowitą dzienną podaż energii z pożywienia. Wg przyjętej nomenklatury również składniki pożywienia klasyfikowane jako włókno pokarmowe (błonnik), pomimo iż nie są rozkładane przez nasze enzymy trawienne, to dostarczają pewnej dawki energii, co związane jest z tym, że pod wpływem aktywności mikroflory jelitowej mogą powstawać z nich związki posiadające wartość kaloryczną (krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe), które ulegają wchłanianiu i wykorzystaniu przez organizm.

Jak oznacza się kaloryczność składników pokarmowych?

Kaloryczność poszczególnych składników pokarmowych oznaczona została przy użyciu tzw. bomby kalorymetrycznej, jednak uzyskane podczas spalania wyniki musiały zostać skorygowane o tzw. równoważnik  fizjologiczny. I tak oto podczas spalania w bombie kalorymetrycznej wartość energetyczna poszczególnych składników pokarmowych wynosi:

  • dla 1g białka 5,65kcal
  • dla 1g  węglowodanów 4,1kcal
  • dla 1g tłuszczu 9,45kcal

W warunkach fizjologicznych z wymienionych składników uwalniana jest jednak mniejsza ilość energii, która wynosi odpowiednio:

  • dla 1g białka 4,0kcal
  • dla 1g węglowodanów 4,0kcal
  • dla 1g tłuszczu= 9,0kcal

Największe rozbieżności dotyczą białka, gdyż organizm nie jest w stanie wyzwolić pełnej energii chemicznej zawartej w tym składniku pokarmowym. Pozostałe rozbieżności wynikają ze strat związanych ze strawnością poszczególnych składników. Warto też wiedzieć, iż 1g etanolu dostarcza 7kcal, a 1g włókna pokarmowego – średnio 2kcal.

Czym jest bilans kaloryczny?

W naukach o żywieniu, pojęciem powiązanym nierozerwalnie z „kaloriami” jest „bilans kaloryczny”. Termin ten definiowany jest jako porównanie ilości dostarczanej energii z wymogami ustrojowymi. Wartość bilansu energetycznego decyduje o utrzymaniu masy ciała (bilans neutralny), jej utracie (bilans ujemny) lub przyrostowi (bilans dodatni). Ustalenie odpowiedniego bilansu kalorycznego ma więc duże znaczenie w przypadku manipulowania masą i składem ciała. Istnieją specjalne aplikacje umożliwiające z jednej strony ustalenie  indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego, a z drugiej zliczanie dziennego spożycia energii z pożywienia. Aplikacje tego typu dostępne są bezpłatnie na naszym portalu.



1 / 2 Następna strona