Kreatywne gotowanie, czyli jak przełamać kulinarną niemoc

Przygotowywanie posiłków to coś, z czym każdy kto dba o zdrowie i sylwetkę ma do czynienia na co dzień. Dla niektórych jednak spędzanie czasu w kuchni wydaje się być problemem nie do przeskoczenia, inni natomiast realizują się w gotowaniu i sprawia im frajdę komponowanie smacznych i wartościowych posiłków.

Przeczytaj koniecznie:

Warzywa: lepsze surowe czy gotowane?

Osoby należące do drugiej grupy mają znacznie większe szanse na utrzymanie zadbanej i wysportowanej sylwetki, niż Ci którzy gotują „bo muszą”. Kluczem do wprawnego i niepozbawionego przyjemności gotowania jest trening, a także kreatywność, pozwalająca z jednej strony na permanentne doskonalenie kuchennego warsztatu, a z drugiej wzbogacająca menu o nowe, niesamowite doznania smakowe. Oto kilka pomysłów na to, jak doskonalić w sobie prawdziwego i kreatywnego “szefa kuchni”:

Myśl elastycznie

Kreatywność w gotowaniu, podobnie zresztą jak w wielu innych dziedzinach życia, sprowadza się często do poszerzenia perspektywy i odrzucenia funkcjonalnych przyzwyczajeń. Innymi słowy należy odkryć nowe zastosowania, połączenia i zestawienia produktów żywnościowych w sytuacji, gdy jesteśmy niejako „zaślepieni” dotychczasową wiedzą i doświadczeniem. Działamy schematycznie, na podstawie wyuczonych nawyków i nie jesteśmy w stanie zobaczyć żadnej alternatywy.  I tak np. zupę pomidorową jemy zawsze z ryżem albo makaronem (nie słyszałem o tym, by ktoś jadł pomidorówkę np. z ziemniakami albo kaszą gryczaną), do kawy zawsze musimy zjeść ciastko a biały twaróg posypać cukrem. Przyzwyczajenia kulinarne mogą być naprawdę różne – nie zawsze są złe, jednakże posiłki stale przygotowywane w ten sam sposób mogą się znudzić. Nie wspominając o tym, iż połączenia typu biały serek plus cukier nie są przyjazne dla sylwetki i warto je skorygować w imię zachowania szczupłej talii.

Poszukuj nowych zestawień

Istnieją połączenia smaków, które są ze sobą wyjątkowo kompatybilne i dostarczają podniebieniu niesamowitych doznań. Dlatego warto trochę poeksperymentować i wyjść poza utarte schematy, dotyczące użycia przypraw i produktów żywnościowych. Wyróżniamy smaki podstawowe, a mistrzowie gotowania  w celu nadania potrawie głębi i zrównoważonej smakowitości, zestawiają je w następujący sposób:
 

  • Słony + kwaśny
  • Słony + słodki
  • Kwaśny + słodki
  • Gorzki + kwaśny
  • Gorzki + słodki
  • Gorzki + słony

Natomiast do niecodziennych i mało znanych, a bardzo smacznych kombinacji produktów należą następujące zestawienia:
 

  • Arbuz i feta
  • Bazylia i goździki
  • Cynamon i tymianek
  • Krewetki z orzechami włoskimi
  • Zupa pomidorowa i truskawki
  • Jagody i pieczarki
  • Kawa i awokado
  • Jajo i burak
  • Pieczarki i brzoskwinie
  • Gorzka czekolada i parmezan
  • Oliwki i pomarańcze
  • Kardamon i wanilia
  • Morele i bazylia
  • Mięso i anyż
  • Ziemniaki i gałka muszkatołowa
  • Jabłka i wanilia

Rozejrzyj się po sklepie

Czasem nie zdajemy sobie do końca sprawy jakie produkty żywnościowe ma do zaoferowania sklep, w którym robi zakupy. Warto rozejrzeć się i zrobić rekonesans po wartościowych mięsach, rybach, warzywach, owocach, produktach skrobiowych, przyprawach pamiętając przy tym aby zapoznać się ze składem surowcowym. Bardzo często zdarza się, że zafiksowani na dotychczas spożywanej żywności nie dostrzegamy bogactwa otaczającego asortymentu.

Szukaj inspiracji

Informacje dotyczące gotowania wyniesione z domu, przekazane przez mamę i babcię mogą stanowić podstawę do wypracowania własnego i niepowtarzalnego stylu gotowania. Zawsze też warto podpatrywać innych, w tym profesjonalnych kucharzy i modyfikować ich pomysły, dostosowując je do własnych preferencji i wymagań jadłospisu. Warto podpatrywać kuchennych blogerów oraz kolekcjonować kulinarną biblioteczkę.

Podsumowanie

Gotowanie może okazać się prawdziwą frajdą – nie warto się zniechęcać pierwszym przypalonym kotletem, bo jak mówi stare przysłowie „trening czyni mistrza”. Gdy już udoskonalisz podstawowe techniki kulinarne, nie spoczywaj na laurach i na bieżąco rozwijaj swoje umiejętności, wzbogacając przygotowywane posiłki o niecodzienne zestawienia ogólnie dostępnych i zdrowych produktów żywnościowych.