Warzywa i owoce sezonowe – jak mądrze wykorzystać ich potencjał?

W warzywniakach i na pobliskich targowiskach sezon na świeże warzywa i owoce rozpoczął się pełną parą. To doskonały moment na to, by zwiększyć w jadłospisie ilość spożywanych produktów pochodzenia roślinnego, a tym samym nieco uatrakcyjnić dotychczasowe menu i zwiększyć jego walory odżywcze.

Przeczytaj koniecznie:

Flawonoidy zawarte w owocach cytrusowych przyspieszają spalanie tłuszczu

Jedz sałatki

Okres wiosenno-letni to doskonały czas na konsumowanie potraw, lekkich, odżywczych i niezbyt pracochłonnych. Takie właśnie są sałatki! Dodatkowo doskonale sycą, można je wszędzie ze sobą zabrać i stale urozmaicać recepturowo. Oprócz standardowej sałaty (która notabene występuje przynajmniej w kilku odmianach), pomidorów czy ogórków, można także do sałatki dodać seler naciowy, ogórki małosolne, rzodkiewki, paprykę,świeżą zieleninę (koper, szczypior, kolendrę), a także każde inne lubiane przez nas warzywa. Z tym, że należy pamiętać o wartościowym źródle białka – w przeciwnym razie sałatka nie będzie zbyt treściwa i szybko po niej zgłodniejemy. Przykładowym źródłem protein mogą być: mięso (pieczone, gotowane lub grillowane), jaja, ryby, nabiał.

Gotuj zupy!

Zupy kojarzą się często z niedzielnym obiadem u babci, za sprawą dodatków takich jak mąka czy śmietana cieszą się także niechlubną sławą tuczących i niedietetycznych. Nic bardziej mylnego! Zupa może stanowić pełnowartościowy posiłek, bogaty w witaminy i składniki mineralne. Warto jednak, aby zupa składała się z jak największej ilości warzyw, świeżych lub suszonych ziół oraz źródła pełnowartościowego białka, np. mięsa. Zrezygnować można  natomiast z dodatków takich jak makaron z oczyszczonej mąki, kostki rosołowe czy przyprawa uniwersalna. Walorem zup jest także niemal nieograniczona możliwość kombinacji. Można ugotować ogórkową, buraczkową, pomidorową, kapuśniak, jarzynową, kalafiorową, itd. Dodatkowo warto od czasu zupę zmiksować – odmienna tekstura także wpłynie na smakowitość potrawy. W upalne dni zachęcam do komponowania chłodników – np. na bazie botwiny, kefiru i jaja.

Owoce w roli głównej!

Truskawki, maliny, jagody, brzoskwinie czy nektarynki to doskonałe surowce do przygotowywania smakowitych deserów, które uatrakcyjnią niejedno danie główne. Można przy ich użyciu przygotować przepyszny sernik na zimno, galaretkę z owocami, sałatkę czy owocowy koktajl – bez ryzyka przyrostu zbędnych kilogramów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby  spożywać owoce w postaci niezmienionej – jednak w ramach uatrakcyjniania menu warto trochę poeksperymentować. W ramach przełamywania utartych stereotypów, dobrze pamiętać jest o fakcie, iż owoce doskonale również pasują do dań mięsnych, mięsno-warzywnych oraz do zup. I tak np. truskawki pasują do pomidorowej, a brzoskwinie komponują się idealnie z mięsami pieczonymi lub grillowanymi.

Pamiętaj, aby było kolorowo na talerzu!

Czy to śniadanie, obiad czy kolacja, zwróć uwagę na to, aby zawartość talerza była jak najbardziej kolorowa. Wszystkie odcienie tęczy mają za zadanie nie tylko sprawić, że posiłek będzie atrakcyjny pod względem wizualnym, ale także wzbogacić go o składniki o właściwościach antyoksydacyjnych, witaminy, składniki mineralne, etc. Im bardziej różnorodne warzywa i owoce spożywasz, tym bogactwo cennych dla zdrowia substancji jest większe.

Podsumowanie

Sezon wiosenno-letni charakteryzuje się bogactwem sezonowych produktów roślinnych. Warto ten czas wykorzystać w pełni, wzbogacają posiłki o dodatkowe porcje warzyw i owoców. Sałatki, zupy czy też desery owocowe znacznie urozmaicą dotychczasowe menu, nie tylko o nowe doznania smakowe, ale także o cenne dla zdrowia składniki.