Najpopularniejsze dylematy osób odchudzających się

Poprawa estetyki sylwetki i redukowanie zbędnej tkanki tłuszczowej, wiąże się z koniecznością podejmowania wielu odpowiedzialnych decyzji, które będą posiadały kluczowy wpływ na skuteczność podjętych działań. Osoby pracujące nad sylwetką często stają przed koniecznością dokonywania rozmaitych, trudnych nierzadko wyborów. Uczenie się na własnych błędach może znacznie spowolnić pracę nad wyglądem, dlatego warto stale poszerzać swoją wiedzę i bazować także na doświadczeniach i wiedzy innych osób, zwłaszcza specjalistów z zakresu żywienia i treningu. Oto najpopularniejsze dylematy osób odchudzających się i sposoby na ich konstruktywne rozwiązanie:

Przeczytaj koniecznie:

Czym jest dieta?

Jaką dietę wybrać?

Aby podjąć słuszną decyzję związaną z doborem właściwego sposobu odżywiania, należy w sposób rzetelny przeanalizować swoje potrzeby, możliwości i oczekiwania. Owa analiza nie powinna sprowadzać się wyłącznie do stwierdzenia „chcę schudnąć jak najwięcej w jak najkrótszym czasie”, gdyż takie podejście jest zbyt mało precyzyjne i zmniejsza szansę na skuteczne pozbycie się zbędnego balastu. Aby dokonać słusznego wyboru należy zastanowić się nad kwestiami dotyczącymi kondycji zdrowotnej, czasu jakim dysponujemy na przygotowanie i spożycie posiłków, nad swoimi preferencjami kulinarnymi oraz ilością gotówki jaką chcemy przeznaczyć na jedzenie. Diety „gotowce”, dostępne w kolorowej prasie czy na stronach internetowych nie uwzględniają indywidualnych potrzeb konkretnego organizmu, zmuszają danego delikwenta do spożywania potraw nielubianych a przy tym posiadają skrajnie niepraktyczne i trudne do wcielenia założenia, w związku z tym ich skuteczność jest po prostu bliska zeru… Jeżeli zależy Ci na trwałej poprawie estetyki sylwetki – zainteresuj się kwestiami związanymi z dopasowaniem i układaniem zdrowego jadłospisu, warto się również w tej sprawie skonsultować z dietetykiem, który pomoże wyjaśnić kwestie związane z planowaniem diet redukcyjnych…

Od kiedy zacząć odchudzanie?

Najczęściej „zło konieczne” odkładamy najdalej jak to możliwe. Zazwyczaj dietę ukierunkowaną na redukowanie zbędnych kilogramów planujemy rozpocząć od Nowego Roku, od urodzin, od poniedziałku, na 3 tygodnie przed planowanym urlopem… Często też „mentalne” przygotowania do diety polegają na nielimitowanym objadaniu się słodyczami i niezdrowymi pokarmami – jakby na zapas, w strachu przed kilkunastodniową głodówką. Z takim podejściem wielkich sukcesów z poprawą estetyki sylwetki raczej nie osiągniesz. Jeśli niczego w życiu tak nie pragniesz, jak pozbycia się odstającego brzucha i wylewających się ze spodni boczków – zacznij działać od razu, najlepiej od wyrzucenia do kosza otwartej paczki ciastek czy cukierków. Motywację i chęć do działania należy w sobie podkręcać, angażować się w podjęte działania całym sercem i nie poddawać się pod byle pretekstem. Oczekiwanie przed telewizorem na cud, iż oto któregoś dnia obudzimy się szczuplejsi i bardziej wysportowani, to prosty sposób na pielęgnowanie frustracji. Chcesz odmienić swój wygląd? Zacznij działać w tym kierunku i to jak najszybciej!

Czy aktywność fizyczna jest konieczna?

Do aktywności fizycznej, zwłaszcza regularnej, wiele osób posiada wręcz wrodzoną awersję. Podejmuje więc decyzję o stosowaniu „diety” bez jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Jest to oczywiście wybór najgorszy z możliwych – samą dietą nie ukształtujesz sylwetki, a zbędnego balastu będziesz pozbywał się znacznie mniej wydajnie. Nie należy zapominać iż właściwie ukierunkowany wysiłek to nie tylko środek do walki z nadprogramowymi kilogramami – to także świetna zabawa i sposób na odreagowanie stresów dnia codziennego. Zastanów się dwa razy zanim zamienisz jazdę na rowerze czy treningi na basenie lub siłowni na wylegiwanie się przed telewizorem…

Czy jak zjem jednego batona to od razu przytyję?

Okazjonalne odstępstwa od założeń jadłospisu nie są niczym złym. Istnieje jednak przynajmniej kilka poważnych „ale”… Po pierwsze: dotyczy to osób, które redukują od jakiegoś czasu, a po drugie:  żywieniowe „wysoki w bok"  nie pojawiają się zbyt często. Jeżeli stosujesz dietę od kilku dni i zaczynasz pałaszować słodycze, szukając przy tym usprawiedliwień typu „jeden baton przecież mi nie zaszkodzi”, to niestety, ale działasz wybitnie na swoją niekorzyść i raczej zmierzasz w nieodpowiednim kierunku… Zamiast rzucać się na słodycze warto poszukać zdrowszej alternatywy – choćby w postaci owoców, a także zastanowić się nad tym czy aby na pewno nasz redukcyjny jadłospis jest właściwie zbilansowany. Zbyt duże restrykcje kaloryczne i niewłaściwy dobór jakościowy pokarmów mogą zwiększać łaknienie na słodkości.

Podsumowanie

Skuteczne odchudzanie wymaga czujności i podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Dylematy dotyczące wyboru właściwego sposobu odżywiania i aktywności fizycznej dotyczą niemal każdej osoby, która pragnie pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Błędne wybory znacznie zmniejszają szanse na osiągnięcie zadowalających rezultatów, dlatego nie warto działać impulsywnie czy w oparciu o utarte schematy. W razie wątpliwości najlepiej jest skonsultować się ze specjalistą lub przynajmniej - z osobą o dużym doświadczeniu.