Orzechy na stres

Umiejętność radzenia sobie ze stresem ma charakter indywidualny i jest mocno zróżnicowana. Oznacza to, iż niektóre osoby radzą sobie z nim gorzej niż inne. Niestety poza doraźnymi, przykrymi skutkami, konsekwencje braku tej umiejętności mogą sięgać zdecydowanie dalej. Okazuje się, że wyższa podatność na stres wiązać się może z większym ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia.

Sytuacje stresowe powodują określoną reakcję fizjologiczną, polegającą między innymi na sekrecji katecholamin. Wzrasta ciśnienie i tętno, po pewnym czasie uaktywniona zostaje oś HPA (przysadka-podwzgórze-nadnercza), podnosi się poziom kortyzolu. Gdy stres jest bardzo silny, częsty, a także gdy przedłuża się w czasie - zwiększa się ryzyko powikłań zdrowotnych.

Okazuje się, że niektóre czynniki żywieniowe wpływają na umiejętność radzenia sobie ze stresem. Szczególnie przydatne mogą produkty , będące źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 i wbrew temu co wiele osób uważa, znakomicie sprawdzaj się tutaj pokarmy pochodzenia roślinnego. Naukowcy odkryli, że orzechy włoskie oraz olej z tych orzechów obniżać mogą zarówno ciśnienie spoczynkowe krwi jak i zmniejszać wzrost ciśnienia następujący w odpowiedzi na stres. Obniżeniu także ulega poziom białka C-reaktywnego, który jest markerem ryzyka powikłań sercowo-naczyniowych.

Podobne wyniki uzyskano w czasie badań z użyciem nasion lnu oraz oleju lnianego wysokolinolenowego. Jak więc widać, nie tylko popularny magnez i witamina b6, ale również inne składniki żywności mogą wspomagać specyficzną odporność organizmu na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych i umiejętność radzenia sobie ze skutkami stresu.

Walnuts, Walnut Oil, Improve Reaction to Stress. ScienceDaily (Oct. 4, 2010)