Zaskakujące korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej

Sport i regularna aktywność fizyczna traktowane są bardzo często wyłącznie jako narzędzia do uzyskania zadbanej i estetycznej sylwetki. Tymczasem korzyści wynikające z regularnego wysiłku znacznie wykraczają poza kwestie związane z redukowaniem tkanki tłuszczowej czy budowaniem masy mięśniowej i kondycji – powinny o tym pomyśleć jednostki zadowolone ze swojego wyglądu i nie podejmujące w związku z tym żadnej aktywności fizycznej. O jakich, pozytywnych następstwach mowa?

Przeczytaj koniecznie:

Alkohol a forma sportowa

Zwiększenie kreatywności

Jeżeli brakuje Ci pomysłów na realizację planów zawodowych czy też czujesz się intelektualnie lub twórczo „zablokowany”, to aktywność fizyczna może okazać się receptą na Twoje bolączki. Istnieją badania naukowe wskazujące, iż trening fizyczny pozytywnie wpływa na twórcze myślenie, kreatywność oraz intelektualną elastyczność. Co ciekawe, wskazuje się iż konsekwencje te są niezwiązane z ogólną poprawą nastroju, będącą również pozytywnym aspektem wynikającym z regularnego uprawiania sportu. 

Lepsze przyswajanie wiedzy

Przypuszcza się także, iż ciężki trening fizyczny pozytywnie wpływa na zdolność uczenia się, kojarzenia, zapamiętywania – ze względu na wzrost aktywności BDNF (neurotropowego czynnika pochodzenia mózgowego), czynnika wzrostowego neuronów.  Jest to bardzo istotna informacja, która pomoże w obalaniu stereotypów, dotyczących choćby osób trenujących na siłowni czy innych sportowców postrzeganych ciągle w niektórych, zacofanych kręgach jako „umięśnionych ale niezbyt rozgarniętych”.  

Poprawa życia seksualnego

Naukowcy z Harvard School of Public Health odkryli, iż regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na życie seksualne, zarówno kobiet jak i mężczyzn. Z jednej strony poprawia pewność siebie i poczucie własnej atrakcyjności, z drugiej może nasilać libido. U mężczyzn, u których aktywność fizyczna stanowi stały element tygodniowego harmonogramu, rzadziej występują zaburzenia erekcji. Regularna aktywność fizyczna sprawia, iż życie seksualne staje się bardziej satysfakcjonujące – dla obojga płci.

Łatwiejsze rozstanie się z nałogiem tytoniowym

Wiele osób bezskutecznie próbuje definitywnie rozstać się z papierosami, nie biorąc pod uwagę faktu, iż włączenie regularniej aktywności fizycznej może znacznie ułatwić sprawę. Badania przeprowadzone przez naukowców z Toronto, wskazują iż zmiany hormonalne zachodzące już podczas umiarkowanego wysiłku znacznie łagodzą objawy głodu nikotynowego i zmniejszają ochotę na sięgnięcie po papierosa.

Większa odporność na stres

Stres związany z pracą, nauką, codziennymi obowiązkami w sposób zdecydowanie niekorzystny wpływa na kondycję psychofizyczną. Regularna aktywność fizyczna działa jak kuracja przeciwstresowa albo wręcz - antydepresyjna. Osoby regularnie trenujące zazwyczaj są pogodniejsze i lepiej radzą sobie ze stresem. Wpływa to nie tylko na nastrój i samopoczucie, ale także na ogólnie pojęte zdrowie i psychiczne i fizyczne. Ważne jednak jest by wysiłek nie był zbyt długi, zbyt częsty i zbyt intensywny, gdyż sam może się stać dodatkowym stresorem obciążającym układ nerwowy.