Jakie jest optymalne dzienne spożycie warzyw?

Nie ulega wątpliwości, że warzywa stanowią ważny element zdrowej diety. O tym, że warto je jeść wiedzą dziś chyba wszyscy, wiele wątpliwości wiążę się z kwestią dotyczącą tego, ile tak na dobrą sprawę należy ich spożywać? Jaka dzienna dawka warzyw jest optymalna dla zachowania zdrowia id dobrego samopoczucia? Czy w ogóle da się odpowiedzieć precyzyjnie na tak postawione pytanie? A jeśli nie, to skąd wiedzieć, że warzyw w diecie nie brakuje? Albo też, że nie jest ich zbyt dużo?

Przeczytaj koniecznie:

Warzywa na przeziębienie

Co siedzi w warzywach?

O warzywach mówi się, że są skoncentrowanym źródłem witamin i składników mineralnych. Jest to przekonanie słuszne, ale tylko po części. Owszem, warzywa zawierają dość szerokie spektrum wspomnianych związków tyle, że ich koncentracja wcale nie jest duża. Oznacza to, że aby dostarczyć sporej ich dawki nie wystarczy plasterek pomidora na kanapkę zjedzoną na śniadanie, ani też mizeria do obiadu. Do kwestii ilościowego spożycia jeszcze przejdę w dalszej części artykułu, teraz natomiast chciałbym powrócić do kwestii związanej z wartością odżywczą i prozdrowotną warzyw. Otóż wiemy już, że są one źródłem witamin i składników mineralnych. Warto wymienić te występujące w nich w największych ilościach, a będą to:

  • witamina C
  • kwas foliowy
  • witamina K
  • prowitamina A (w postaci karotenów)

W mniejszych ilościach natomiast:

  • potas
  • wapń
  • magnez
  • miedź
  • witamina E

Oprócz wspomnianych powyżej witamin i składników mineralnych warzywa są także źródłem innych związków mogących wpływać korzystnie na nasz organizm, m.in.

  • włókna pokarmowego
  • związki fenolowe
  • karotenoidy
  • fitosterole
  • wiele innych

Warzywa na tle innych produktów żywnościowych są natomiast dość niskokaloryczne (wyjątkiem są bulwy skrobiowe oraz strączki). Dostarczają jedynie niewielkich dawek węglowodanów i symbolicznych ilości białka i tłuszczu.

Problematyczna kwestia optymalnego spożycia

Ustalenie uniwersalnych zaleceń dotyczących optymalnego spożycia warzyw jest trudne, albo wręcz – niemożliwe. Oficjalne zalecenia mówią, iż warzywa (i/lub owoce) winny znaleźć się w każdym posiłku. Tyle, że ważniejsza od częstotliwości ich konsumowania jest kwestia ilościowego spożycia oraz jakościowego doboru. Owszem, są też bardziej precyzyjne zalecenia, które mówią, że dzienne spożycie warzyw winno wynosić około 400 – 600g, ale i one winny być rozpatrywane w odniesieniu do rodzaju spożywanych produktów. Czy można powiedzieć, że chodzi tutaj o 500g fasoli? Albo konserwowych ogórków? Odpowiedź brzmi – NIE! I nie trzeba być dietetykiem by o tym wiedzieć.