Palenie  sprawia, ze łatwiej zyskać tłuszcz i trudniej zbudować mięśnie

Chociaż wiele mówi i pisze się na temat negatywnego oddziaływania palenia papierosów na zdrowie, to kwestia wpływu na masę i skład ciała zazwyczaj bywa pomijana bądź też przedstawiana w sposób wypaczony. Mianowicie uważa się, że palaczom łatwiej jest utrzymać nienaganną sylwetkę. Prawda jest tymczasem zupełnie inna.

Przeczytaj koniecznie:

Chesz rzucić palenie? Zapisz się na siłownie!

Fakty czy pozory?

Upowszechniło się takie przekonanie, że palenie papierosów choć niezdrowe to albo w ogólnie nie przeszkadza w pracy nad sylwetką, albo też co najwyżej pomaga schudnąć lub też – zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości. Faktycznie przeglądając wyniki badań łatwo zauważyć, że palacze zazwyczaj ważą mniej niż osoby niepalące (a znamienne też jest, że rzucenie palenia wiąże się z przyrostem masy ciała). To jednak bardzo powierzchowna obserwacja, gdyż po uważnym zapoznaniu się z danymi źródłowymi okazuje się, iż wpływ tytoniowego nałogu na sylwetkę nie jest taki kolorowy... Fakty są bowiem taki, że palaczom trudniej jest zbudować mięśnie i trudniej spalić tłuszcz.

Palenie a sylwetka

Substancją odpowiedzialną w głównej mierze za wpływ palenia na masę i skład ciała jest nikotyna. Związek ten wykazuje dość szeroki wpływ na mechanizmy regulujące gospodarkę energetyczną organizmu. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nikotyna przyspiesza odchudzanie, z jednej strony zmniejszając łaknienie, a z drugiej - nasilając wydatkowanie energii poprzez pobudzenie termogenezy, (produkcji ciepła). Badania naukowe potwierdzają, że związek ten zmniejsza uczucie głodu oraz nasila wydatkowanie energii. Są to niewątpliwe zalety w odniesieniu do procesu spalania tłuszczu zapasowego. Tyle, że niestety walory te trzeba skonfrontować z pewnymi wadami.

Mankamentem nikotyny jest to, że substancja ta, zwłaszcza przy dłuższym przyjmowaniu, w sposób wyraźny zaburza wrażliwość insulinową, czyli innymi słowy - zdolność komórek do odczytywania sygnałów nadawanych przez ważny hormon uczestniczący w regulacji gospodarki energetycznej organizmu, a dokładnie - insulinę. Obniżona insulinowrażliwość to dość poważny problem w kontekście pracy nad sylwetką, stan ten bowiem sprawia, że komórki mięśniowe słabo wychwytują składniki odżywcze, przez co potencjalnie – rozwijają się gorzej. Zaburzenia insulinowrażliwości paradoksalnie mogą powodować też spadek termogenezy utrudniając redukcję tłuszczu zapasowego.

Wnioski

Palnie papierosów tylko pozornie jest korzystne dla sylwetki. W praktyce palacze, choć ważą mniej wcale nie wyglądają lepiej, bardzo często mają bowiem mniej mięśni i więcej tłuszczu niż osoby niepalące. Tak więc mające te fakty na uwadze (i nawet pomijając odległe zdaniem niektórych konsekwencje zdrowotne), warto poważnie rozważyć decyzję o rzuceniu nałogu.

 

Źródła: Roberts V, Maddison R, Simpson C, Bullen C, Prapavessis H. The acute effects of exercise on cigarette cravings, withdrawal symptoms, affect, and smoking behaviour: systematic review update and meta-analysis. Psychopharmacology (Berl). 2012 Jul;222(1):1-15. doi: 10.1007/s00213-012-2731-z. Epub 2012 May 15. · Bergman BC, Perreault L, Hunerdosse D, Kerege A, Playdon M, Samek AM, Eckel RH. Novel and reversible mechanisms of smoking-induced insulin resistance in humans. Diabetes. 2012 Dec;61(12):3156-66. doi: 10.2337/db12-0418. Epub 2012 Sep 10. · Chiolero A, Faeh D, Paccaud F, Cornuz J. Consequences of smoking for body weight, body fat distribution, and insulin resistance. Am J Clin Nutr. 2008 Apr;87(4):801-9