Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Budujesz  masę? To rób to z głową!

Budujesz masę? To rób to z głową!

Tadeusz Sowiński

Jeśli należysz do osób, które marzą o zbudowaniu robiącej wrażenie muskulatury, to wiedz, że istnieje kilka ważnych aspektów, o których musisz pamiętać, przy czym najważniejszym jest zawsze działanie z głową. W przypadku budowy masy, chyba jeszcze łatwiej niż w przypadku odchudzania, o podjęcie pochopnych decyzji w doborze metod mających przybliżyć do upragnionego celu. Chcąc uzyskać estetyczną sylwetkę trzeba działać w sposób racjonalny. Jakich błędów unikać i jakie kroki przedsięwziąć by efekty końcowe były zgodne z oczekiwaniami?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Hardkorowa masa

Jedną z najpopularniejszych praktyk mających na celu rozbudowę muskulatury jest podejmowanie strategii zwanej obiegowo „hardkorową masą”. Proces ten opiera się na agresywnych rozwiązaniach treningowych i żywieniowych, których celem ma rzekomo być przełamanie fizjologicznych ograniczeń i wywołanie szybkiego przyrostu masy ciała. Działania te polegają zazwyczaj z jednej strony na wysokoobjętościowych treningach, a z drugiej na diecie zakładającej wprowadzenie bardzo dużej nadwyżki energetycznej.

Jakie są tego skutki?

Jak się okazuje rzadko kiedy zdarza się, że efekty trafiają w pierwotne oczekiwania. Dlaczego tak się dzieje? Cóż powodów jest kilka, przy czym jeden uznać należy za determinujący, a mianowicie fakt, iż synteza białek mięśniowych to proces, który podlega pewnym ograniczeniom związanym nie tylko z dostępnością materiałów budulcowych (aminokwasów) i surowców energetycznych (węglowodanów i tłuszczu), ale także z wydajnością aparatu enzymatycznego. Chodzi dokładnie o to, że aktywność enzymów odpowiedzialnych za inicjację i przebieg procesów syntezy jest po prostu ograniczona. I na nic się zda się zwiększanie spożycia energii.

Jak nie w mięśnie to w…

Podczas budowy masy nadwyżka kaloryczna w diecie jest oczywiście potrzebna, tyle że powinna być ona umiarkowana i wynosić na początku przynajmniej około 10 – 15% wartości całkowitej przemiany materii. W uzasadnionych wypadkach (szybki metabolizm, brak tendencji do tycia), można rozważyć podniesienie tego pułapu do 20 lub nawet 25% zapotrzebowania na energię. Ale nie więcej.  Jakkolwiek nie staralibyśmy się przekraczać tego poziomu - mięśnie rosnąć szybciej nie będą. Nadwyżka kaloryczna trafi natomiast do tkanki tłuszczowej, która posiada nieograniczone możliwości rozwoju.  I tak też w praktyce właśnie zazwyczaj się dzieje. Osoby robiące „agresywną masę” zyskują głównie tłuszcz, a nie mięśnie.

Podsumowanie

Budowa masy mięśniowej wydaje się być procesem niewspółmiernie przyjemniejszym i łatwiejszym niż redukcja tkanki tłuszczowej. W rzeczywistości jednak sprawa wygląda trochę inaczej i przekonał się o tym zapewne każdy kto próbował rozwinąć swoją muskulaturę przy pomocy praktykowanych zazwyczaj rozwiązań żywieniowo-treningowych.

Fakty są takie, że ze względu na pewne fizjologiczne uwarunkowania mięśnie rosną bardzo powoli i choć proces ten można próbować na różne sposoby przyspieszyć, to mało realne jest by nabrał on tempa adekwatnego do naszych oczekiwań. Dlatego też należy zachować daleko posuniętą powściągliwość w dobieraniu środków uważając by nie wpaść w pułapkę „agresywnej masy”, czyli rozwiązania, którego celem jest zdobycie jak największej ilości kilogramów niezależnie od tego jak duży ich procent stanowić będzie tkanka tłuszczowa, a jak duży – mięśniowa. Tego typu rozwiązania prowadzą jedynie do przyrostu tkanki tłuszczowej i są źródłem frustracji.