Czy odchudzając się można jeść wieprzowinę?

Wieprzowina często bywa postrzegana jako gorszy rodzaj mięsa. Zarówno w kolorowych poradnikach jak i również w fachowych opracowaniach można spotkać się z zaleceniami, by jej konsumpcję ograniczać bądź wręcz całkowicie eliminować z diety. Czy jednak obiegowe teorie na temat wieprzowiny faktycznie mają uzasadnienie? W niniejszym opracowaniu zagadnienie to omówię w odniesieniu do założeń diety redukcyjnej odpowiadając jednocześnie na pytanie dotyczące tego, czy mięso wieprzowe można spożywać podczas odchudzania.

Przeczytaj koniecznie:

Ile mięsa jest w szynce?

Skąd się wzięła zła sława wieprzowiny?

Chcąc zweryfikować zasadność teorii nakazującej ograniczanie lub wręcz unikanie konsumpcji wieprzowiny należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie wady tego mięsa uzasadniają takie zalecenie. Okazuje się, że głównym argumentem mającym świadczyć na niekorzyść wieprzowiny jest wysoka zawartość tłuszczu (w tym „złych” kwasów nasyconych), i cholesterolu. To właśnie za sprawą tych składników konsumpcja mięsa wieprzowego ma niszczyć zdrowie i rujnować sylwetkę. Czy jednak nie ma w tym stwierdzeniu przesady?

Co siedzi w wieprzowinie?

Do bardzo ciekawych wniosków można dojść po starannej lustracji danych dotyczących wartości energetycznej i odżywczej wieprzowiny. Otóż po pierwsze okazuje się, że mięso to wcale nie musi być tłuste. Niektóre elementy tuszy takie jaki schab są po prostu chude i zawierają niekiedy  zaledwie około 5 - 7% tłuszczu. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku szynki, którą także można dostać w wersji „light” czyli takiej gdzie udział tłuszczu nie przekracza 7%. Przy okazji warto zdementować plotki głoszące, iż tłuszcz wieprzowy to głownie kwasy nasycone. Wbrew obiegowym opiniom wieprzowina zawiera głownie jednonienasycony kwas oleinowy, czyli ten obecny w oliwie z oliwek.

Nie bez znaczenia jest też fakt, iż mięso wieprzowe stanowi znakomite źródło protein. Wbrew niektórym opiniom białko w nim zawarte wartością odżywczą wcale nie odstaje od wołowiny czy drobiu. Jego zaletą jest wysoka zawartość aminokwasów egzogennych, w tym także BCAA, czyli aminokwasów rozgałęzionych.  Warto wiedzieć, że tym większa wartość odżywcza białka mięsa wieprzowego im mniejsza jest w nim zawartość tkanki łącznej. Co nie oznacza, że bardziej nią podzielone i poprzerastane elementy tuszy wieprzowej są niskojakościowe – zawierają one białka kolagenowe zasobne w aminokwasy uczestniczące w naprawie ścięgien i stawów.