Jak w prosty sposób urozmaicić swój jadłospis?

Rutyna w codziennym przygotowywaniu posiłków ma swoje walory – można w sposób niemal automatyczny gotować, robić zakupy i nie martwić się, że jadłospis jest niewłaściwie zbilansowany. Jednak w dłuższej perspektywie czasowej, ciągłe spożywanie tych samych, opanowanych do perfekcji posiłków może sprawić, iż jedzenie przestanie być dla nas atrakcyjne. Warto zatem zrobić rozeznanie w pobliskich sklepach i zastanowić się w jaki sposób można urozmaicić spożywane na co dzień potrawy, sięgając po wartościowe produkty żywnościowe.

Przeczytaj koniecznie:

Skąd wziąć czas na dietę?

Kurczak siedem dni w tygodniu?

Drób, a w szczególności filety z kurczaka to ulubione i najchętniej spożywane mięso przez osoby dbające o zdrowie i estetykę sylwetki. Choć można go przygotować na tysiące sposobów, to jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby uwzględnić w jadłospisie również inne rodzaje mięs, nie ryzykując przy tym uszczerbku na zdrowiu czy dodatkowych centymetrów w okolicach pasa. I tak wdzięcznym medium do kulinarnych eksperymentów będą także wieprzowina: – np. schab, łopatka, szynka czy tłustsza karkówka; wołowina – w zasadzie każda część tuszy wołowej; dziczyzna, mięso z królików, indyka, a także pozostały drób (kaczka, gęsina, etc.).

Należy przy tym podkreślić, iż we właściwie zbilansowanym jadłospisie jest całkiem sporo miejsca na tłuszcz, dlatego kategoryzowanie mięs chudych jako najzdrowszych nie do końca jest słuszne. Dobrym urozmaiceniem dla potraw przygotowywanych z mięsa, będą także dania z podrobów – np. wątróbki, żołądków czy serc. Wbrew obiegowym opiniom, posiadają całkiem sporo do zaoferowania pod względem odżywczym, charakteryzują się przy tym przystępną ceną.

Co zamiast ryżu?

Ryż w mentalności wielu osób figuruje jako zdrowsza alternatywa dla ziemniaków. Nie jest to słuszne przekonanie, gdyż ziemniaki jako źródło węglowodanów i cennych dla zdrowia składników również mogą zajmować ważne miejsce w tygodniowym menu. Wielbicieli ryżu zachęcam do wypróbowania różnych jego odmian – oprócz popularnego ryżu białego czy paraboiled, dostępne są w sklepach również: basmati, jaśminowy, czarny, czerwony, brązowy,dziki, arborio, i inne. W ramach urozmaicenia jadłospisu warto również sięgać po kasze – np. jaglaną, gryczaną niepaloną; quinoa (komosa ryżowa), bataty oraz makarony. Makarony, za wyjątkiem tych powstałych z oczyszczonej mąki, dostępne są w rozmaitych i wartych uwagi wariantach. I tak mamy makarony pełnoziarniste, gryczane, owsiane, ryżowe, orkiszowe, które doskonale komponują się z daniami mięsno-warzywnymi, jak i wartościowymi deserami.

​Brokuły – czym je zastąpić?

Brokuły to najczęściej pojawiające się warzywo w jadłospisach osób dbających o zdrowie i estetykę sylwetki.  Pomimo iż stanowi on bogate źródło składników odżywczych i niewątpliwe walory smakowe, to jednak spożywanie go przez siedem dni w tygodniu stanowi lekką przesadę, zwłaszcza iż w sklepach dostępnych jest wiele innych, również wartościowych a ignorowanych warzyw. I tak dobrym pomysłem jest uwzględnienie warzyw korzeniowych – buraków, marchewki; kiełków, sałat – nawet tych występujących w formie gotowych do spożycia mixów, bakłażanów, pomidorów – dostępnych w różnych formach i kolorach, warzyw kiszonych – ogórków oraz kapusty, wszelkiego typu zieleniny – np. natki pietruszki, koperku, szczypiorku, selera naciowego.