Czyniąc w ten sposób nasilasz katabolizm

Katabolizm mięśniowy jest jednym z największych wrogów estetycznej sylwetki. Proces ten doprowadza bowiem do utraty ciężko wypracowanej muskulatury i sprawia, iż skład ciała ulega niekorzystnym przemianom. Okazuje się, iż najczęściej pojawia się on na nasze własne życzenie, a mianowicie jest wynikiem nierozsądnych praktyk żywieniowych, treningowych i innych dotyczących trybu życia. W niniejszym poradniku przedstawiam pięć prostych „sposobów”, przez które dochodzi do nasilenia tempa przebiegu procesów katabolicznych.

Przeczytaj koniecznie:

Czy BCAA faktycznie chronią przed katabolizmem?

Chcesz schudnąć natychmiast

Przesadnie głęboki deficyt energetyczny wywołany bądź to zbyt restrykcyjną dietą, bądź zbyt dużą ilością treningów jest głównym czynnikiem podkręcającym intensywność przemian katabolicznych zachodzących w ustroju. Efekt ten związany jest z jednej strony z drastycznym wzrostem kortyzolu – hormonu zabójczego dla tkanki mięśniowej, a z drugiej – z fizjologicznymi ograniczeniami dotyczącymi tempa uwalniania i spalania zapasów tłuszczowych. Niestety fakty są takie, że nasze zdolności enzymatyczne w tym względzie są ograniczone. Chcąc ustrzec się katabolizmu mięśniowego należy odchudzać się „z głową”, ustalając rozsądny deficyt kaloryczny wynoszący na start od 300 do 700kcal (im wyższy poziom tkanki tłuszczowej tym deficyt może być większy).

Żyjesz w ciągłym stresie

Permanentny stres psychiczny to zmora naszych czasów. Wynika on ze „zbyt szybkiego trybu życia”, który sprawia, że wszystko robimy w pośpiechu, na ostatnią chwilę, z widmem potencjalnych, negatywnych konsekwencji ewentualnych zaniedbań. Stres dotyka nas w pracy, w szkole, w domu, związany jest z wyznaczonymi zadaniami, lękiem dotyczącym zobowiązań finansowych, etc. Permanentna ekspozycja na działanie stresu wiąże się z określoną reakcją fizjologiczną organizmu, która polega m.in. na wzmożonej sekrecji wspomnianego już wcześniej katabolicznego kortyzolu. Warto więc rozwijać w sobie asertywność i umiejętność strategicznego planowania zajęć, gdyż cechy te pomagają obniżyć natężenie stresu psychicznego. Dodatkowo ważne jest znalezienie sposobów na odreagowywanie i relaks.

Niedosypiasz

O tym jak ważny jest sen dla naszego zdrowia mówi i pisze się ostatnio coraz więcej. Permanentny niedobór snu jest czynnikiem zaburzającym funkcjonowanie wielu układów i narządów. Jego skutkiem może być m.in. osłabienie regeneracji oraz wzrost sekrecji kortyzolu. Dodatkowo - osoby, które niedosypiają narażone są bardziej na negatywne skutki stresu. Wszystko to sprawia, że niedobór snu jest czynnikiem pro-katabolicznym. Sen powinien trwać 7 – 8,5 godziny. Krótszy – niesie za sobą pewne ryzyko. Oprócz czasu jego trwania ważna jest także jego jakość, a ta może być osłabiona przy zasypianiu przy włączonym TV, zapalonym świetle, w nieprzewietrzonym pokoju…

Nadużywasz stymulantów

Preparaty aktywizujące do działania, znoszące zmęczenie psychiczne i fizyczne, w tym środki przedtreningowe cieszą się sporą popularnością wśród sportowców i osób aktywnych fizycznie. Warto wiedzieć, że o ile ich okazjonalne stosowanie, nie jest niczym złym, o tyle permanentne ich nadużywanie (aplikowanie po kilka razy dziennie), niesie za sobą pewne ryzyko wystąpienia działań niepożądanych. Jednym z nich jest wzrost produkcji działających pro-katabolicznie hormonów.

Wnioski

Jak widać, istnieje wiele prostych sposobów na to, by doprowadzić do nasilenia tempa przebiegu procesów katabolicznych. Mając na uwadze potencjalny wpływ wszystkich wymienionych czynników warto podjąć działania mające na celu zmianę trybu życia i ograniczenie ich wpływu na zdrowie i na sylwetkę.