Chcesz poprawić wyniki w nauce? Zadbaj o to co jesz na śniadanie!

Wiele młodych osób poszukuje skutecznego sposobu na poprawę wyników w nauce. Przyswajanie wiedzy i przygotowywanie się do sprawdzianów czy trudniejszych lekcji, wykładów, seminariów okupione bywa bezsennymi nocami, litrami wypijanej kawy, a także sporymi ilościami suplementów wspomagających koncentrację i pamięć. Co można jeszcze zrobić, aby wpłynąć na wyniki w nauce? Jak się okazuje, znaczenie może posiadać jakość spożywanego śniadania.

Przeczytaj koniecznie:

Białkowe śniadanie syci na dłużej

O czym osoby uczące się zapominają?

Uczenie się, w tym przygotowywanie się do lekcji, sprawdzianów, rozwiązywanie zadań, pisanie wypracowań wymaga sporych nakładów energii. Choć zdolność zapamiętywania i przetwarzania informacji to kwestie wysoce indywidualne, to w pewnym stopniu można na nie wpływać. Po pierwsze, znaczenie ma trening – pamięć można ćwiczyć podobnie jak mięśnie, a także właściwy stopień odżywienia organizmu. W natłoku nauki, osobom uczącym się i studiującym po prostu brakuje czasu na przygotowanie i spożycie wartościowego posiłku. Dlatego też w menu często pojawiają się słodycze i dania typ fast food. Jak jednak potwierdzają analizy naukowców, dieta oparta na tego typu produktach, nie dość że nie jest zdrowa, to także może utrudniać przyswajanie wiedzy – choćby ze względu na obecność utwardzonych tłuszczów roślinnych. Szczególnie wrażliwe na ich obecność są dzieci – jeżeli podstawę ich diety stanowią frytki i batoniki, to znacznie częściej posiadają problemy z czytaniem i rozwiązywaniem zadań. Osoby intensywnie uczące się, powinny zatem zapamiętać sobie, iż zasada „lepiej zjeść cokolwiek niż nic” z całą pewnością nie pomoże zwiększyć efektywności nauki, a raczej utrudni proces przyswajania wiedzy.

Śniadanie ma znaczenie

Istnieją osoby, które programowo nie jedzą śniadań - głównie ze względu na to, iż nie odczuwają rano łaknienia. W takim podejściu nie ma nic niewłaściwego – zwłaszcza jeżeli kolejne posiłki charakteryzują się przemyślanym zbilansowaniem. Gorzej sytuacja wypada w przypadku osób, które nie jedzą śniadania z innych powodów, np. wolą pospać 10 minut dłużej, a także co może wydać się lekko kontrowersyjne jedzą „byle co”. Standardem śmieciowego śniadania są słodkie płatki z pszenicy, zalane mlekiem bądź też zbożowe ciastka, bułki słodkie, słodkie jogurty. Tego typu jedzenie, dostarczające pustych kalorii i jednocześnie deficytowe w ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy i składniki mineralne, bynajmniej nie wpływa pozytywnie na zdolność kojarzenia i zapamiętywania, dodatkowo jest słabo sycące i nieprzyjazne dla sylwetki. Warto zatem poświęcić kilka minut na przygotowanie pełnowartościowego śniadania o poranku, skomponowanego na podstawie niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. I tak dobrą opcją będą jaja, kanapki z razowego pieczywa, owsianka z owocami, koktajl, twaróg – oczywiście wzbogacone o solidną porcje warzyw i owoców.

Podsumowanie

Osoby pilnie się uczące i pragnące poprawić efektywność przyswajania wiedzy winny pamiętać o zjedzeniu pełnowartościowego śniadania, przygotowanego z niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. Śmieciowe posiłki, słodycze i fast foody mogą negatywnie wpływać na zapamiętywanie i przetwarzanie informacji – również wtedy gdy będą spożywane o innych porach dnia.