Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Chcesz poprawić wyniki w nauce? Zadbaj o to co jesz na śniadanie!

Chcesz poprawić wyniki w nauce? Zadbaj o to co jesz na śniadanie!

Tadeusz Sowiński

Wiele młodych osób poszukuje skutecznego sposobu na poprawę wyników w nauce. Przyswajanie wiedzy i przygotowywanie się do sprawdzianów czy trudniejszych lekcji, wykładów, seminariów okupione bywa bezsennymi nocami, litrami wypijanej kawy, a także sporymi ilościami suplementów wspomagających koncentrację i pamięć. Co można jeszcze zrobić, aby wpłynąć na wyniki w nauce? Jak się okazuje, znaczenie może posiadać jakość spożywanego śniadania.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

O czym osoby uczące się zapominają?

Uczenie się, w tym przygotowywanie się do lekcji, sprawdzianów, rozwiązywanie zadań, pisanie wypracowań wymaga sporych nakładów energii. Choć zdolność zapamiętywania i przetwarzania informacji to kwestie wysoce indywidualne, to w pewnym stopniu można na nie wpływać. Po pierwsze, znaczenie ma trening – pamięć można ćwiczyć podobnie jak mięśnie, a także właściwy stopień odżywienia organizmu. W natłoku nauki, osobom uczącym się i studiującym po prostu brakuje czasu na przygotowanie i spożycie wartościowego posiłku. Dlatego też w menu często pojawiają się słodycze i dania typ fast food. Jak jednak potwierdzają analizy naukowców, dieta oparta na tego typu produktach, nie dość że nie jest zdrowa, to także może utrudniać przyswajanie wiedzy – choćby ze względu na obecność utwardzonych tłuszczów roślinnych. Szczególnie wrażliwe na ich obecność są dzieci – jeżeli podstawę ich diety stanowią frytki i batoniki, to znacznie częściej posiadają problemy z czytaniem i rozwiązywaniem zadań. Osoby intensywnie uczące się, powinny zatem zapamiętać sobie, iż zasada „lepiej zjeść cokolwiek niż nic” z całą pewnością nie pomoże zwiększyć efektywności nauki, a raczej utrudni proces przyswajania wiedzy.

Śniadanie ma znaczenie

Istnieją osoby, które programowo nie jedzą śniadań - głównie ze względu na to, iż nie odczuwają rano łaknienia. W takim podejściu nie ma nic niewłaściwego – zwłaszcza jeżeli kolejne posiłki charakteryzują się przemyślanym zbilansowaniem. Gorzej sytuacja wypada w przypadku osób, które nie jedzą śniadania z innych powodów, np. wolą pospać 10 minut dłużej, a także co może wydać się lekko kontrowersyjne jedzą „byle co”. Standardem śmieciowego śniadania są słodkie płatki z pszenicy, zalane mlekiem bądź też zbożowe ciastka, bułki słodkie, słodkie jogurty. Tego typu jedzenie, dostarczające pustych kalorii i jednocześnie deficytowe w ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy i składniki mineralne, bynajmniej nie wpływa pozytywnie na zdolność kojarzenia i zapamiętywania, dodatkowo jest słabo sycące i nieprzyjazne dla sylwetki. Warto zatem poświęcić kilka minut na przygotowanie pełnowartościowego śniadania o poranku, skomponowanego na podstawie niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. I tak dobrą opcją będą jaja, kanapki z razowego pieczywa, owsianka z owocami, koktajl, twaróg – oczywiście wzbogacone o solidną porcje warzyw i owoców.

Podsumowanie

Osoby pilnie się uczące i pragnące poprawić efektywność przyswajania wiedzy winny pamiętać o zjedzeniu pełnowartościowego śniadania, przygotowanego z niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. Śmieciowe posiłki, słodycze i fast foody mogą negatywnie wpływać na zapamiętywanie i przetwarzanie informacji – również wtedy gdy będą spożywane o innych porach dnia.