Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dwanaście zaskakujących faktów na temat kawy

Dwanaście zaskakujących faktów na temat kawy

Tadeusz Sowiński

Pomimo, iż wydawać by się mogło, iż o kawie powiedziano i napisano już wszystko, to tak naprawdę napój ten ma właściwości, z których istnienia wiele osób nie zdaje sobie sprawy. W niniejszym artykule przedstawię dane dotyczące tego napoju, które zapewne dla wielu osób będą prawdziwym zaskoczeniem. Oto dwanaście, najbardziej intrygujących danych na temat tego napoju, które przeczą wielu obiegowym teoriom i przekonaniom!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Kawa - zdrowa jak zielona herbata

O ile zielona herbata postrzegana jest powszechnie jako napój i silnych właściwościach prozdrowotnych, o tyle o kawie często mówi i pisze się brzydkie rzeczy sugerując, że jej konsumpcja negatywnie wpływa na organizm. Okazuje się, że takie jej postrzeganie jest nieuprawomocnione. Kawa podobnie jak zielona herbata jest obfitym źródłem polifenoli – substancji o właściwościach antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych. Jakie korzyści związane są z ich regularną konsumpcją? O tym więcej w dalszej części artykułu!

Kawa zmniejsza ryzyko cukrzycy

Wspomniane przed chwilą polifenole obecne w ziarnach kawy (i w przygotowanym z nich naparze) korzystnie wpływają na stan gospodarki węglowodanowej zmniejszając tym samym ryzyko zachorowaniem na cukrzycę. Dane naukowe wskazują, że osoby, które regularnie piją kawę, statystycznie rzadziej zapadają na tę przypadłość. Co ciekawe, efekt jest szczególnie wyraźny przy wysokiej konsumpcji kawy wynoszącej ponad cztery filiżanki na dobę. Należy mieć jednak na uwadze, że takie ilości kawy dostarczają dawek kofeiny, które mogą być uciążliwe dla niektórych osób powodując rozdrażnienie i bezsenność. W świetle omawianego zagadnienia dobrym rozwiązaniem wydaje się być bezkofeinowa wersja tego napoju.

Kawa chroni komórki nerwowe

Regularne picie kawy korzystnie wpływa na kondycję komórek nerwowych istotnie zmniejszając ryzyko rozwoju demencji i choroby Alzheimera, a także choroby Parkinsona. Efekt ten związany jest właśnie z wysoką zawartością wspomnianych wcześniej związków fenolowych. Antyoksydanty zawarte w kawie chronią neurony przed nadmiernym wpływem wolnych rodników i dodatkowo – co szczególnie istotne - pobudzają aktywność neuroprzekaźników zaangażowanych w rozwój funkcji kognitywnych (poznawczych). Wyniki wstępnych danych naukowych sugerują także, iż polifenole kawowe chronić mogą przed rozwojem niektórych form nowotworów mózgu. Optymalna dawka kawy w omawianym kontekście to prawdopodobnie od jednej do czterech filiżanek na dobę.

Kawa korzystnie wpływa na wątrobę

Jeszcze kilkanaście lat temu ostrzegano, że regularna konsumpcja kawy może być zabójcza dla wątroby. Dziś można spotkać się z dokładnie odwrotnymi stwierdzeniami. Osoby, które piją kawę, mają wątrobę często w lepszej kondycji niż kawowi abstynenci. Za tę właściwość znowuż odpowiedzialne są wspominane już wielokrotnie związki fenolowe. Chronią one komórki wątrobowe przed negatywnym wpływem wolnych rodników, co zmniejsza ich degenerację i mocno usprawnia przebieg procesów regeneracyjnych.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 3 Następna strona