Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Co siedzi w pomidorze?

Co siedzi w pomidorze?

Tadeusz Sowiński

Pomidory należą do najchętniej jadanych przez nas warzyw. Mało kto jednak wie co tak naprawdę zawierają i jakie są korzyści z regularnej ich konsumpcji. Tymczasem okazuje się, ze istnieje przynajmniej kilka dobrych powodów by sięgać po nie regularnie, zwłaszcza teraz, gdy są tanie, smaczne i ogólnodostępne.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Owoc czy warzywo?

Chociaż pomidory zaliczana się obiegowo do warzyw, to z botanicznego punktu widzenia są to owoce. W przeciwieństwie do jabłek, winogron czy bananów pomidory charakteryzują się zdecydowanie niższą kalorycznością i mniejszą zawartością węglowodanów. Można po nie sięgać swobodnie nawet w przypadku stosowania restrykcyjnych diet niskokalorycznych niskowęglowodanowych.

Wartość odżywcza pomidorów

Pomidory stosunkowo niskokaloryczne, w 100g dostarczają około 16 – 22 kcal, w tym około: 3 – 4g węglowodanów (z czego około 1 – 1,5g stanowi włókno pokarmowe korzystnie wpływające na kondycję przewodu pokarmowego). Pomidory zawierają też odrobinę białka (1 – 1,3g), a także minimalne ilości tłuszczu (0,3 – 0,5g). Ich walory kryją się w obecności nieenergetycznych składników pokarmowych i innych prozdrowotnych substancji.

Pomidory są także dobrym źródłem witamin C i K oraz prowitaminy A, a także ważnego pierwiastka potasu. Dostarczają także pewnych dawek witamin: B6, kwasu foliowego niacyny i tiaminy, a także magnezu, manganu i miedzi. Obecność tych składników sprawia, że pomidory stanowią wartościowe składnik codziennej diety, o ile nie są spożywane w ilościach symbolicznych takich jak plasterek do porannej kanapki…

Bogactwo likopenu

Likopen jest karotenoidem o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Istnieją przesłanki by uważać, że likopen wykazuje działanie przeciwnowotworowe oraz, że odpowiednio wysokie jego spożycie zmniejszać może ryzyko chorób takich jak:

nowotwór pęcherza moczowego,

  • rak piersi,
  • rak prostaty,
  • rak trzustki,
  • rak płuc,
  • nowotwory jelita grubego.

Dodatkowo likopen zmniejsza również ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, miażdżycy i zaćma.

Pomidory stanowią niezwykle obfite źródło likopenu, przy czym waloru tego nie tracą nawet po obróbce termicznej.

Inne bioaktywne substancje

Oprócz witamin, składników mineralnych i karotenów pomidory dostarczają także innych substancji o korzystnym wpływie na organizm człowieka, takich jak kwas chlorogenowy. Związek ten wykazuje działanie antyoksydacyjne, a dodatkowo - wspomaga proces odchudzania. Kwas chloro genowy obecny jest w suplementach diety zawierających ekstrakty z zielonej kawy.

Kwas kumarowy natomiast hamuje powstawanie szkodliwych nitrozoamin i dzięki temu zmniejszać może ryzyko niektórych nowotworów przewodu pokarmowego. Nitrozoaminy powstają podczas obróbki żywności, np. w toku peklowania mięsa. Dodatek pomidorów do dań zawierających wędliny jest wiec bardzo dobrym pomysłem.

Podsumowanie

Istnieje wiele dobrych powodów by regularnie jeść pomidory. Oprócz walorów odżywczych i prozdrowotnych są ono też po prostu smaczne. Warzywa te znakomicie nadają się do kanapek, sałatek, dań na ciepło.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie