Jak poprawić smakowitość posiłków?

Jednym z częstych problemów związanych z przestrzeganiem zasad zdrowego odżywiania jest to, iż spożywane pokarmy i potrawy po prostu z czasem się nudzą i instynktownie poszukujemy odmiany. Marazm na talerzu bywa niebezpieczny, bo może doprowadzić do niekontrolowanego objadania się niskojakościowym i łatwo dostępnym „śmieciowym” jedzeniem. Co zatem można zrobić, aby urozmaicić i uatrakcyjnić posiłki przygotowywane zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania? O czym należy pamiętać?

Przeczytaj koniecznie:

Magiczny owoc, zmieniający odczuwanie smaku

Dzień świstaka

Kiedy trzeci raz z rzędu wypada na obiad pierś z kurczaka z brokułami i suchym ryżem, albo też inne danie, które pod względem wrażeń sensorycznych wyczerpało swój potencjał (pomimo iż przez pierwsze 2 tygodnie było całkiem znośne), to znak, że warto pomyśleć nad modyfikacją menu. Na szczęście istnieje wiele prostych sposobów na to by przełamać kulinarną rutynę i w prosty sposób poprawić smakowitość spożywanych na co dzień potraw. Co warto wziąć pod uwagę?

Nie próbuj na siłę dopasować się do diety!

W przypadku gdy zależy ci na zadbanej sylwetce i dobrym zdrowiu, jesteś osobą aktywną, ale nie na poziomie zawodowca to powinieneś pamiętać o tym, aby Twój jadłospis był jak najbardziej dopasowany do Twoich potrzeb i wymagań, również tych dotyczących wrażeń smakowych. Jedzenie, oprócz tego iż spełnia swoje funkcje fizjologiczne i jest „narzędziem” niezbędnym do osiągnięcia estetycznej sylwetki, stanowi źródło przyjemności, z której pod żadnym względem nie warto rezygnować. Nie oznacza to jednak, iż należy pobłażać swojej słabości (uzależnieniu) względem słodyczy, fast foodów czy innych wątpliwej jakości produktów żywnościowych. Jadłospis, również ukierunkowany na konkretny cel, przygotowany w oparciu o niskoprzetworzoną żywność nie musi być jałowy, nudny czy niesmaczny. Oto pomocne praktyczne wskazówki dotyczące gotowania, dzięki którym w prosty sposób poprawisz smakowitość spożywanych potraw:

Po pierwsze: urozmaicaj metody obróbki termicznej!

Jak wiadomo, gotowanie na parze jest najbardziej pożądaną i przyjazną zdrowiu i sylwetce metodą obróbki termicznej pokarmów. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby w ramach urozmaicenie umieścić w menu potrawy duszone, pieczone lub grillowane. W ten prosty sposób zarówno dania mięsne, warzywno-mięsne jak i ryby, nabiorą odmiennego charakteru i pomogą przełamać codzienną rutynę. Warto wiedzieć, że wbrew temu co się powszechnie sądzi, dania smażone także mogą być elementem zdrowej diety. Należy jednak zadbać o kilka ważnych szczegółów podczas obróbki termicznej. Aspekt ten opisałem w osobnym artykule do którego link podaję poniżej:

http://potreningu.pl/articles/3165/siedem-zasad-zdrowego-smazenia

Po drugie: eksperymentuj z przyprawami!

Przyprawy, pod warunkiem iż będą dobrane w sposób przemyślany, to chyba najprostszy sposób na modyfikację smaku spożywanych potraw. Szczególnie polecane są przyprawy korzenne, świeże i suszone zioła. Z ich użyciem warto przygotowywać marynaty do mięs i ryb – np. z dodatkiem oliwy z oliwek, soku z cytryny, pomarańczy lub limonki (a także czosnku, cebuli, musztardy, chrzanu), bądź też sosy do sałatek, np. na bazie oliwy z oliwek i octu jabłkowego (balsamicznego lub winnego).