Czy CrossFit jest bezpieczny?

CrossFit to jedna z najbardziej popularnych form wysiłku w ostatnim czasie. Zwolennicy przekonują, że trenując CrossFit zrzucisz kilogramy, wyrzeźbisz ciało, będziesz sprawny i nie zabraknie Ci motywacji, ponieważ poznasz świetnych ludzi, z którymi będziesz trenować. Brzmi fantastycznie! Na czym polega ta metoda treningowa i czy jest bezpieczna i dobra dla każdego?

Przeczytaj koniecznie:

Uszkodzenia nerek, krwawienia, rozpad mięśni i urazy – czyli czym grozi nadmiar biegania.

CrossFit to program treningu siłowego i kondycyjnego wykorzystujący ruchy funkcjonalne wykonywane na wysokiej intensywności. Opiera się on na trzech filarach różnorodności, funkcjonalności oraz intensywności. Możemy wyróżnić w nim trzy podstawowe grupy ćwiczeń : podnoszenie ciężarów, gimnastykę oraz ćwiczenia wydolnościowe. Takie połączenie sprawia, że w bardzo krótkim czasie jesteśmy w stanie poprawić kondycję, wzmocnić mięśnie i spalić tłuszcz.

Pojawia się jednak pytanie, czy jest to forma aktywności bezpieczna i dobra dla każdego?

CrossFit i jego idea mówi, że w jednym treningu może uczestniczyć olimpijczyk i osoba w podeszłym wieku. Wszystko to za sprawą tzw. skalowania treningu, czyli dostosowania go do możliwości osoby trenującej.

Teoria daleka jest od praktyki

Podstawowe i największe niebezpieczeństwo jakie czyha na osoby rozpoczynające swoją przygodę z tym sportem to jego olbrzymia popularność w ostatnich latach. Moda na CrossFit sprawiła, że prawie w każdym klubie znajdziemy zajęcia pod nazwą CrossFit.

Niestety, zazwyczaj nie mają one wiele wspólnego z prawdziwym CrossFitem. Ćwiczenia zwykle odbywają się w większych grupach, bardzo często w formie treningu obwodowego. Ćwiczenia wykonywane są z dużą intensywnością lub z obciążeniem, na które osoby początkujące nie są przygotowane.

Bardzo często wina leży po stronie trenerów, którzy chcąc zmotywować ćwiczących do przekraczania własnych granic zapominają o bezpieczeństwie.

Marginalizowanie przygotowania motorycznego oraz nauki techniki to poważne niebezpieczeństwo czyhające na osoby początkujące oraz posiadające dysfunkcje ruchowe. Zbyt duże obciążenia i brak prawidłowej techniki mogą prowadzić do przeciążeń, a w rezultacie uszkodzeń stawów i mięśni.
W takim przypadku najlepszym wyborem będzie trening ogólnorozwojowy z wykorzystaniem maszyn i wolnych ciężarów, którego istota działania polega na pobudzeniu wszystkich grup mięśniowych na jednym treningu. Będzie on dobrym przygotowaniem organizmu do większego wysiłku.

Nieustanne ćwiczenie w myśl zasady „never quit”, „go hard or go home”, regularne “zajeżdżanie” się na treningu może prowadzić do poważnych zagrożeń dla zdrowia, takich jak rabdomilioza. Rabdomilioza to zespół objawów chorobowych wywołanych uszkodzeniem tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej, co doprowadza do pojawienia się we krwi wolnej mioglobiny pochodzenia mięśniowego, która następnie jest filtrowana przez kłębuszki nerkowe, co może doprowadzić do ich uszkodzenia i rozwoju ostrej niewydolności nerek.

CrossFit nie jest dla każdego, jeśli cierpisz na problemy sercowo-naczyniowe, hormonalne, neurologiczne objawiające się trudnościami z utrzymaniem równowagi, jesteś w podeszłym wieku lub przebyłeś poważne kontuzje układu stawowo-więzadłowego – CrossFit nie jest najlepszą formą aktywności dla Ciebie.

CrossFit to trening, na który składają się ruchy funkcjonalne, a więc wykorzystywane na co dzień. CrossFit to ruchy wielostawowe, czyli takie, które angażują całe ciało do pracy. CrossFit to różnorodność i brak nudy. CrossFit to jednak również trening bardzo mocno obciążający organizm, nieprawidłowo wdrażany może powodować więcej spustoszenia niż pożytku. Decydując się na CrossFit wybierz klub o dobrej renomie z odpowiednio wykwalifikowanymi trenerami. Zawsze kieruj się zdrowym rozsądkiem i bezpieczeństwem.