Papryka – niedoceniane warzywo

Papryka należy do warzyw, po które sięgamy dość często, ale zarazem – które spożywamy w symbolicznych ilościach, zazwyczaj jako dodatek do średnio wartościowych dań takich jak np. pizza. Tymczasem papryka posiada wiele cennych walorów, które czynią z niej niezwykle pożądany składnik diety.

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Ogólnodostępna, o uniwersalnym zastosowaniu

Jednym z podstawowych walorów papryki jest to, że można dostać ją w sklepach przez cały rok. Jej ceny co prawda bywają różne, ale w okresie letnim są zdecydowanie niewygórowane (zwłaszcza biorąc pod uwagę jak wiele cennych składników dostarcza). Oprócz wysokiej dostępności, walorem papryki jest też uniwersalne zastosowanie. Warzywo to znakomicie nadaje się zarówno w formie surowej do sałatek i kanapek, jak i w postaci poddanej obróbce termicznej do rozmaitego rodzaju dań gotowanych, zapiekanych czy smażonych. Papryka nadaje potrawom niepowtarzalny aromat, smak i wygląd. Ważne jest też to, że ma ona wiele odmian o zróżnicowanych walorach smakowych.

Wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej

Papryka stanowić może cenny element diety osób walczących z nadmiarem tkanki tłuszczowej. W ostrzejszych jej odmianach obecna jest substancja o nazwie kapsaicyna, która ze względu na właściwości termogenne dodawana jest powszechnie do preparatów wspomagających odchudzanie. Kapsaicyna ma zarówno działanie miejscowe (po zetknięciu ze skórą lub błoną śluzową powoduje wyraźne pieczenie), jak i ogólnoustrojowe – chyba każdy po zjedzeniu ostrej potrawy doświadczył fal uderzenia ciepła. Dodatkowo papryka dostarcza innych składników ważnych w odniesieniu do redukcji tkanki tłuszczowej takich jak błonnik, witaminy czy składniki mineralne takie jak potas.

Profilaktyka choroby Parkinsona

Regularna konsumpcja papryki stanowić może element profilaktyki rozwoju chorób neurodegeneracyjnych. Jak pokazują opublikowane jakiś czas temu badania obserwacyjne osoby, które jedzą paprykę przynajmniej dwa razy w tygodniu, istotnie rzadziej zapadają na chorobę Parkinsona. Efekt ten nie jest notowany w przypadku innych warzyw, co wskazuję, że za powyższy efekt odpowiada substancja unikalna dla papryki. Sądzi się, że ta intrygująca właściwość wynika z obecności pochodnych nikotyny (przedstawianej skądinąd zazwyczaj w niekorzystnym świetle, ale posiadającej - jak widać - pewne walory).

Dobra dla serca i układu krążenia

Regularna konsumpcja warzyw i owoców sama w sobie może nieść pewne korzyści dla kondycji układu krążenia. Są jednak takie pokarmy pochodzenia roślinnego, w przypadku pozytywny wpływ na serce i naczynia krwionośne jest szczególnie wyraźny. Do produktów tych należy właśnie papryka. Włączenie jej do codziennego menu pomaga regulować funkcjonowanie gospodarki lipidowej normując poziom poszczególnych lipoprotein we krwi,  zapobiegając w ten sposób chorobom serca i układu krążenia. Za powyższy fakt odpowiada nie tylko znaczna zawartość błonnika rozpuszczalnego, ale również bogactwo związków o właściwościach przeciwzapalnych, przeciwzakrzepowych i przeciwutleniające.