Przyprawy, których nie powinno zabraknąć w zdrowej kuchni

W jednym z poprzednich artykułów poruszyłem kwestię używania przypraw zwracając uwagę na drastyczne różnice w składzie i wpływie poszczególnych produktów na nasz organizm. W niniejszym poradniku postaram się rozwinąć zainicjowany temat wskazując na przyprawy, których ze względu na unikalne właściwości w szczególności nie powinno zabraknąć w zdrowej kuchni.

Przeczytaj koniecznie:

Właściwości prozdrowotne przypraw korzennych

Dobre i złe przyprawy

Kurkuma

Patrząc na wyniki opublikowanych w ostatnich latach badań naukowych, można powiedzieć, iż pod względem walorów prozdrowotnych kurkuma to królowa przypraw. Oprócz wielu innych właściwości, substancje zawarte w kurkumie wykazują działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne i przeciwdepresyjne! Wielce prawdopodobny jest także korzystny wpływ związków w niej obecnych na gospodarkę lipidową i węglowodanową. Kurkuma znalazła też zastosowanie we wspomaganiu leczenia chorób zapalnych przewodu pokarmowego, dyspepsji, chorób neurodegeneracyjnych.

Pod względem zastosowań kulinarnych przyprawa ta sama w sobie, w mniejszym stopniu niż na smak, wpływa na barwę potraw. Walory smakowe natomiast zmienia w pakiecie z innymi przyprawami – najpopularniejsza mieszanka ją zawierające to oczywiście znane powszechnie curry. Kurkumę czy to w czystej postaci czy też w formie miksów śmiało można dodawać do rożnych dań, zarówno mięsnych jak i warzywnych. Znakomicie nadaje się też jako dodatek do ryżu czy sosów na zimno.

Imbir

Kłącze imbiru jest nie tylko cenioną przyprawą, ale również surowcem zawierającym pakiet bioaktywnych substancji, mogących w sposób pożądany wpływać na nasz organizm. Związki w nim obecne m.in. wspomagają procesy trawienne pobudzając produkcję soków trawiennych, a także zwiększając wydzielanie żółci. Dodatkowo, przyprawa ta dostarcza wielu silnych antyoksydantów chroniących komórki przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników. Związki te wykazują także działanie przeciwzapalne, co biorąc pod uwagę fakt, że nasilony stres oksydacyjny z jednej i permanentny stan zapalny z drugiej strony stanowią przyczynę wielu współczesnych chorób, sprawia, że imbir okazuje się być szczególnie cennym dodatkiem do diety (istnieją przesłanki by uważać, że może on wspomagać leczenie reumatoidalnego zapalenia stawów). Oprócz wymienionych powyżej walorów substancje obecne w kłączu imbiru prawdopodobnie wspomagają odchudzanie, działają antynowotworowo i – uwaga – podnoszą poziom testosteronu (efekt ten został zaobserwowany w jednym z badań naukowych)!

Imbir ma szerokie zastosowanie kulinarne zarówno w postaci świeżej, jak i ususzonej i sproszkowanej. Nadaje się do dań rybnych, mięsnych, warzywnych, zup i innych.

Cynamon

Cynamon jest kolejną przyprawą, w przypadku której intrygujący potencjał prozdrowotny potwierdzony został w badaniach naukowych. Substancje w nim zawarte pozytywnie oddziałują na gospodarkę węglowodanową (poprawia wrażliwość insulinową). Cynamon zalecany jest przede wszystkim diabetykom oraz osobom z wysokiego ryzyka rozwoju cukrzycy. Dodatkowo, związki obecne w tej przyprawie spowalniają opróżnianie żołądka przez co przedłużają uczucie sytości po posiłkach, co znowuż ma znaczenia dla osób odchudzających się. Poza tym cynamon jest obfitym źródłem składników o właściwościach antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych. Badania przeprowadzone na hodowlach komórkowych sugerują, że przyprawa ta zawiera substancje o działaniu przeciwnowotworowym.

Jeśli chodzi o zastosowania kulinarne, to cynamon znakomicie komponuje się z daniami na słodko, zwłaszcza – owocowymi oraz – z niektórymi napojami. Można go śmiało dodać do porannej owsianki, jogurtu naturalnego, sałatki owocowej, kawy czy herbaty. Cynamon podobnie jak wanilia zwiększa odczuwanie smaku słodkiego. Innymi słowy dodając go do potrawy czy napoju będziemy mieć wrażenie, iż są one słodsze niż w rzeczywistości.