Skondensowane źródło przeciwutleniaczy

W czasach, gdy żywność konwencjonalna na skutek obróbki technologicznej często uboga jest w naturalne przeciwutleniacze i inne związki korzystnie oddziałujące na nasz organizm, warto w ramach kompensacji uwzględniać w diecie skondensowane źródła tych substancji. Jeśli wydaje Ci się, że zaraz wychwalać będę preparat „X” jako optymalne rozwiązanie tej sytuacji, to jesteś w błędzie

Zamiast sięgać po wyszukane suplementy  proponuję Ci udać się do sklepu spożywczego i kupić kilka paczek rozmaitych ziołowych przypraw. Warunek: muszą to być produkty zawierające tylko naturalne składniki, najlepiej bez dodatku soli i glutaminianu sodu. Po jakie przyprawy zatem najlepiej sięgać by dostarczyć antyoksydantów?

Jeśli lubisz pizzę to zapewne nieświadomie zjadasz spore dawki antyoksydantów, a to głownie za sprawą oregano, szczególnie bogatego w kwasy fenolowe i flawonoidy. Przyprawa ta, wywodząca się z kuchni włoskiej, to prawdziwa „bomba” przeciwutleniaczy. Dodatkowo oregano wykazuje pewien potencjał bakteriobójczy.

Z pewnością  godna uwagi jest także kurkuma lub przyprawy zawierające ją w składzie (np. „curry”).  Zawarty w niej naturalny pigment - kurkumina jest silnym przeciwutleniaczem, któremu poświęca się w ostatnich latach sporo uwagi w kręgach naukowych. Wykazuje ona bowiem potencjał przeciwnowotworowy, przeciwzapalny, antyagregacyjny i neuroprotekcyjny. Sukcesywnie odkrywane są coraz to nowe jej właściwości.

Kolejną wartą zainteresowania przyprawą jest cynamon. Charakterystyczny smak i aromat sprawia, że znakomicie komponuje się on z potrawami na słodko. Co istotne, bioaktywne składniki cynamonu oprócz silnego potencjału antyoksydacyjnego korzystnie wpływają na gospodarkę insulinową i działają przeciwzapalnie.

Pieprz czarny – co pewnie niektóre osoby zdziwi - również jest znakomitym źródłem przeciwutleniaczy. Jego działanie jest na tyle silne, że znakomicie się nadaje do przedłużania trwałości żywności właśnie poprzez hamowanie procesu utleniania. Dodatkowo poprawia wchłanianie wielu składników odżywczych.

Imbir podobnie jak wymieniona wcześniej kurkuma również posiada właściwości przeciwzapalne i antyagregacyjne i podobnie jak wymienione wcześniej przyprawy jest źródłem przeciwutleniaczy klasyfikowanych jako gingerole.

Komponując posiłki warto pamiętać także o takich przyprawach jak bazylia, goździki czy kminek. Oprócz tego, że stanowią one obfite źródło cennych antyoksydantów wspomagają również przebieg procesów trawiennych i zapobiegać mogą niestrawności. Dodatkowo bazylia podobnie jak cynamon wpływa korzystnie na gospodarkę insulinową wykazując „antycukrzycowy” potencjał.

Przyprawy nie tylko poprawiają smak potraw, ale także uzupełniają dietę w cenne składniki i pomagają tym samym chronić nasz organizm przed zgubnymi skutkami stresu oksydacyjnego, poza tym są ogólnodostępne i co również istotne - relatywnie tanie.