Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Tkanka tłuszczowa a stres

Tkanka tłuszczowa a stres
Generalnie tkankę tłuszczową, a konkretnie jej nadmiar, zwykliśmy postrzegać przede wszystkim jako istotny defekt estetyczny. Tymczasem warto również mieć świadomość, że tkanka tłuszczowa w sposób istotny oddziałuje na funkcjonowanie ludzkiego organizmu, nierzadko pogłębiając dotychczasowe problemy z masą i składem ciała.

„Ratunku, jestem gruby i brzydki!”

Stresujące dla osób niezadowolonych ze składu swojego ciała, może być już samo spojrzenie w lustro czy też problem z założeniem ulubionych spodni, które nagle okazały się zbyt ciasne… Warto podkreślić, iż stres w takich sytuacjach nie zawsze musi być czymś złym - może stanowić silny bodziec motywacyjny do zmiany dotychczasowego sposobu odżywiania i stylu życia. Inna sprawa, iż czasem stres przekracza możliwości adaptacyjne organizmu, przyczyniając się do powstania poważnych zaburzeń, takich jak stany depresyjne, depresja, zaburzenia obrazu własnego ciała, zaburzenia odżywiania i inne. Dlatego ważne jest docenianie i akceptacja własnego ciała – niezależnie od jego rozmiaru. Posiadając konstruktywne i zdroworozsądkowe nastawienie zdziałać można naprawdę wiele. Załamywanie się, popadanie w skrajnie negatywne emocje to tylko sposoby na podkopanie poczucia własnej wartości, znacznie utrudniające pracę nad estetyką sylwetki.

„Zestresowałem się, więc muszę coś zjeść”

Z tym, że „coś” to zazwyczaj niskojakościowe produkty żywnościowe, takie jak słodycze czy fast foody, w ilościach większych niż symboliczne. Chwilowo pomagają poczuć się odprężonym i zrelaksowanym, w efekcie długoterminowym doprowadzają do nasilenia frustracji, wyrzutów sumienia, pogłębiając istniejący problem z niewłaściwą masą i składem ciała. Zajadanie stresów dnia codziennego w ostateczności paradoksalnie prowadzi do generowania dodatkowych ilości stresu – dodatkowo potęgowane przez poczucie utknięcia w błędnym kole, z którego nie jesteśmy w stanie się wydostać. W takich sytuacjach należy zadziałać wielopłaszczyznowo – uporządkować kwestie związane z jadłospisem, zadbać aby był wartościowy pod względem odżywczym i jednocześnie atrakcyjny smakowo. Druga sprawa to umiejętność zarządzania stresem – tego wbrew pozorom można się nauczyć, można nad tym pracować – zmieniając podejście i nastawienie do siebie, otaczającego świata, znajdując sposób na relaks nie związany z jedzeniem (np. aktywność fizyczna), poszukując pomocy u odpowiednich specjalistów.

Tkanka tłuszczowa a przejadanie

Inną kwestią, która rzadko brana jest pod uwagę, jest aktywność metaboliczna samej tkanki tłuszczowej – nie wdając się w szczegóły, warto zdawać sobie sprawę, iż sam fakt posiadania nadmiaru tkanki tłuszczowej, modyfikuje mechanizmy związane z odczuwaniem stresu – okazuje się, że osoby z nadwagą i otyłe, ze względu na aktywność hormonalną tkanki tłuszczowej, mogą być bardziej podatne na działanie bodźców stresowych i mieć większe trudności z poradzeniem sobie z nimi, w porównaniu do osób posiadających znormalizowany skład i masę ciała. Nasilony stres z kolei, wpływa na skłonność do emocjonalnego jedzenia, zwiększa ryzyko przejadania i potęguje uczucie bezradności, nakręca frustrację i poczucie winy – jak więc widać mechanizm błędnego koła jest bardziej skomplikowany niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać.

Jak sobie poradzić z błędnym kołem?

Walka z nadmiarem tkanki tłuszczowej może okazać się nie lada wyzwaniem, dlatego warto podejść do tego zagadnienia w sposób metodyczny i przemyślany. Działanie na zasadzie spontanicznych i nie do końca dopasowanych do możliwości i potrzeb organizmu zrywów, zazwyczaj kończy się niepowodzeniem. Strategię warto skrupulatnie zaplanować – zarówno mając na uwadze kwestie żywieniowe jak i treningowe. Spore znaczenie będzie miało wsparcie bliskich osób, a także odpowiednia motywacja i zaangażowanie.

Podsumowanie

Stres jest nieodłącznym elementem życia – jego nadmiar i trudności z jego opanowaniem może znacznie utrudniać codzienną egzystencję, odbijać się negatywnie na zdrowiu oraz sylwetce. Trudności z zarządzaniem stresem mogą wynikać z nadmiarowych ilości tkanki tłuszczowej kumulowanej w organizmie – jest to kolejny powód do tego, aby zabrać się za siebie i zmienić swój dotychczasowy styl życia i sposób odżywiania.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę