Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Witamina C – zalecane spożycie dla sportowców i osób aktywnych

Witamina C – zalecane spożycie dla sportowców i osób aktywnych

Tadeusz Sowiński

O witaminie C od pewnego czasu mówi i pisze się w samych superlatywach w odniesieniu do jej walorów prozdrowotnych wskazując, iż powinniśmy jej dostarczać o wiele więcej niż sugerują obowiązujące normy oraz jednocześnie więcej niż na co dzień spożywamy. Ze szczególną „troską” w tej materii traktowani są sportowcy i osoby aktywne fizycznie, w przypadku których zaleca się niekiedy bardzo duże dawki witaminy C co ma na celu stłumienie produkcji wolnych rodników, które powstają w toku trwania wysiłku. Warto obiegowe twierdzenia skonfrontować z literaturą naukową opartą na wynikach badań.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Witamina C – to warto wiedzieć

Witamina C zwana też kwasem L-askorbinowym to nietrwały, organiczny związek chemiczny zaliczany do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jej naturalnym źródłem są przede wszystkim pokarmy pochodzenia roślinnego, a zwłaszcza:

  • owoce dzikiej róży,
  • czarna porzeczka,
  • papryka (zwłaszcza czerwona)
  • truskawki,
  • cytrusy,
  • warzywa kapustne,
  • ziemniaki
  • wiele innych.

Znaczna część zwierząt, zwłaszcza ssaków potrafi samodzielnie syntetyzować witaminę C z glukozy, niestety nam natura nie dała takiej umiejętności. Oprócz człowieka niezdolne do tego są:

  • ssaki naczelne,
  • niektóre nietoperze,
  • świnki morskie,
  • wybrane gatunki ryb.

Witamina C pełni w organizmie ludzkim szereg ważnych funkcji w organizmie. Jest niezbędnym składnikiem naszej diety by organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Do najważniejszych jej zadań należą:

  • ogólnie pojęte działanie antyoksydacyjne, (ochrona przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego – tutaj współdziała z koenzymem Q i glutationem),
  • uczestnictwo w syntezie kolagenu, (kolagen to podstawowe białko tkanki łącznej – wpływa na stan skóry i elementów aparatu ruchu),
  • wpływ na działanie układu immunologicznego, (wysokie dawki wit. C mogą być korzystne przy pierwszych objawach przeziębienia lub grypy)
  • udział w produkcji hormonów sterydowych, (to jest nieznane oblicze witaminy C, a okazuje się, że ma ona swój udział w działaniu układu endokrynnego),
  • uczestnictwo w przemianach tyrozyny (tyrozyna jest aminokwasem będącym prekursorem ważnych biologicznie związków).

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

1 / 3 Następna strona