Witamina C – zalecane spożycie dla sportowców i osób aktywnych

O witaminie C od pewnego czasu mówi i pisze się w samych superlatywach w odniesieniu do jej walorów prozdrowotnych wskazując, iż powinniśmy jej dostarczać o wiele więcej niż sugerują obowiązujące normy oraz jednocześnie więcej niż na co dzień spożywamy. Ze szczególną „troską” w tej materii traktowani są sportowcy i osoby aktywne fizycznie, w przypadku których zaleca się niekiedy bardzo duże dawki witaminy C co ma na celu stłumienie produkcji wolnych rodników, które powstają w toku trwania wysiłku. Warto obiegowe twierdzenia skonfrontować z literaturą naukową opartą na wynikach badań.

Przeczytaj koniecznie:

Składniki mineralne szczególnie ważne w okresie jesienno- zimowym

Witamina C – to warto wiedzieć

Witamina C zwana też kwasem L-askorbinowym to nietrwały, organiczny związek chemiczny zaliczany do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jej naturalnym źródłem są przede wszystkim pokarmy pochodzenia roślinnego, a zwłaszcza:

  • owoce dzikiej róży,
  • czarna porzeczka,
  • papryka (zwłaszcza czerwona)
  • truskawki,
  • cytrusy,
  • warzywa kapustne,
  • ziemniaki
  • wiele innych.

Znaczna część zwierząt, zwłaszcza ssaków potrafi samodzielnie syntetyzować witaminę C z glukozy, niestety nam natura nie dała takiej umiejętności. Oprócz człowieka niezdolne do tego są:

  • ssaki naczelne,
  • niektóre nietoperze,
  • świnki morskie,
  • wybrane gatunki ryb.

Witamina C pełni w organizmie ludzkim szereg ważnych funkcji w organizmie. Jest niezbędnym składnikiem naszej diety by organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Do najważniejszych jej zadań należą:

  • ogólnie pojęte działanie antyoksydacyjne, (ochrona przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego – tutaj współdziała z koenzymem Q i glutationem),
  • uczestnictwo w syntezie kolagenu, (kolagen to podstawowe białko tkanki łącznej – wpływa na stan skóry i elementów aparatu ruchu),
  • wpływ na działanie układu immunologicznego, (wysokie dawki wit. C mogą być korzystne przy pierwszych objawach przeziębienia lub grypy)
  • udział w produkcji hormonów sterydowych, (to jest nieznane oblicze witaminy C, a okazuje się, że ma ona swój udział w działaniu układu endokrynnego),
  • uczestnictwo w przemianach tyrozyny (tyrozyna jest aminokwasem będącym prekursorem ważnych biologicznie związków).