Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Naturalne sposoby na walkę z przeziębieniem

Naturalne sposoby na walkę z przeziębieniem

Kinga Żuralska

Przyszła jesień, zawiało chłodem. Sezon kichania, prychania w pełni. Gdzie się nie obejrzymy, ktoś jest przeziębiony, osłabiony, kicha, kaszle. Co zrobić by uchronić się przed przeziębieniem? Zazwyczaj, gdy dopada nas przeziębienie udajemy się do sklepu po miód, cytrynę i imbir. Często sięgamy również po witaminę C. Czy to dobrze? Generalnie tak, jest jednak pewnie „ale”.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Cytryna kojarzy nam się z witaminą C, jest żółta i kwaśna. W rzeczywistości cytryna zawiera w 100g jedynie 50mg witaminy C. To tyle co w 100g kapusty lub 200g pomidora. Jeśli do herbaty dajemy plasterek cytryny, to ilości witaminy C są śladowe.

Jakie są naturalne bogate źródła witaminy C?

Czerwona papryka (144 mg/100g), czarna porzeczka (183mg/100g), natka pietruszki (177mg/100g), kiwi (59mg/100g).

Dużo więcej witaminy C dostarczymy sobie wypijając zielonego szejka na bazie natki pietruszki i kiwi,a także chrupiąc czerwoną paprykę niż pijąc herbatę z plasterkiem cytryny.

Imbir bogaty jest w substancje przeciwzapalne, ma działanie rozgrzewające. Warto sięgać po niego w czasie przeziębienia. Dobrym pomysłem jest napar z imbiru z dodatkiem cytryny i miodu.

W tym celu należy zetrzeć imbir i dodać go do gotującej się na małym ogniu wody. Po około 5 min napar należy przecedzić, następnie dodać miód i sok z cytryny.

Działaniem przeciwzapalnych charakteryzuje się również kurkumina. W medycynie ajurwedyjskiej i chińskiej jest ceniona jako skuteczny środek m.in. przeciwzapalny, przeciwbólowy, przeciwwirusowy, przeciwgrzybiczny .

Do naparu z imbiru dodajmy więc również łyżeczkę kurkumy.

Jeśli dopada nas przeziębienie warto wspomóc się dodatkową suplementacją. Ciekawym i skutecznym pomysłem jest przepis na leczniczego domowego „sprite’a”.

Na szklankę letniej wody dodajemy 1 łyżeczkę kwasku L-askorbinowego lewoskrętnego oraz 1 łyżeczki miodu lub ksylitolu. W ciągu kilkunastu godzin wypijamy od 2 do 5 szklanek takiego napoju. Objawy przeziębienia, takie jak katar, kaszel, ból gardła, mijają.

Ważne by w porę zacząć działać.

Profilaktycznie, by zapobiegać przeziębieniom i wzmacniać odporność, dbajmy o dostarczanie witaminy C na co dzień, nie tylko wtedy, gdy czujemy się, że coś na „łapie”. Warto również suplementować Tran. Nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 i omega-6 dostarczają organizmowi budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych, które usprawniają pracę układu odpornościowego. Z kolei witamina A uszczelnia i regeneruje błony śluzowe, utrudniając przenikanie przez nią chorobotwórczych drobnoustrojów.

Podsumowując, gdy dopada nas przeziębienie warto dostarczać sobie większe dawki witaminy C oraz naturalne substancje o działaniu przeciwzapalnym. Wbrew powszechnej opinii cytryna nie jest bogatym źródłem witaminy C.