Jaka pora na trening jest najlepsza?

Rano czy wieczorem? Zastanawiasz się, w jakich godzinach Twój trening będzie bardziej efektywny? Zarówno ćwiczenia o poranku, jak i po południu mają swoje wady i zalety. Istnieje kilka czynników determinujących to, jak pora treningu będzie wpływała na jego efektywność. Możemy wymienić tutaj aspekty fizjologiczne, osobiste upodobania oraz nasz wewnętrzny zegar.

Przeczytaj koniecznie:

Co daje poranne bieganie?

Z punktu widzenia czynników fizjologicznych, poranek będzie optymalna porą do ćwiczeń dla osób, których celem jest odchudzanie. Rano zawartość glikogenu w naszej krwi i mięśniach jest mniejsza, a ciało spala więcej tkanki tłuszczowej niż wieczorem.

Wykonanie treningu rano przyspiesza metabolizm na wiele godzin, dzięki czemu w ciągu dnia spalamy więcej kalorii.

Rano zazwyczaj nie mamy dużo czasu, spieszymy się do pracy. Świetnie sprawdzą się tutaj treningi o charakterze interwałowym. Możemy wykonywać je na czczo. Dzięki czemu doskonale pobudzimy spalanie tkanki tłuszczowej i napędzimy metabolizm.

Pamiętajmy jednak, że ćwiczenia o poranku wymagają dokładniejszej rozgrzewki. O tej porze dnia nierozgrzane mięśnie narażone są bardziej na kontuzje.

Godziny popołudniowe, między 16-17, to optymalny czas do wykonania treningu, którego celem jest osiągniecie optymalnych wyników treningowych. W tym czasie temperatura naszego ciała jest najwyższa, mięśnie są rozgrzane, jesteśmy mniej narażeniu na kontuzje. Popołudniu możemy zaobserwować nieznaczny wzrost naszej sprawności i możliwości treningowych. W godzinach popołudniowych świetnym pomysłem będzie trening siłowy, ale również biegowy.

W przypadku biegów spore znaczenie ma również to, gdzie trenujemy. Jeśli biegasz w dużym, zatłoczonym mieście, bieganie popołudniową porą oznacza wdychanie sporej dawki spalin. Porankiem powietrze jest mniej zanieczyszczone.

W rzeczywistości jednak najlepsza pora na ćwiczenia to ta pora, która najbardziej odpowiada i pasuje do Twojego planu dnia, w której czujesz się najlepiej i masz najwięcej energii.

Dużo ważniejsza niż wybór tego czy lepiej ćwiczyć rano czy wieczorem, jest konsekwencja. Osoby ćwiczące o tej samej porze każdego dnia “uczą” swoje ciała jak być gotowym na trening w tym właśnie konkretnym czasie.

Jeżeli przygotowujesz się do konkretnego wydarzenia, które odbędzie się o określonej porze dnia, dobrze by było ćwiczyć o takiej samej porze dnia, wtedy nasz organizm przyzwyczaja się do wysiłku właśnie w tych godzinach.

Podsumowując, każda pora na trening ma swoje wady i zalety. To, jaką wybierzesz zależy tylko od Ciebie. Najważniejsze, by ćwiczenia były regularne. Tylko takie przyniosą oczekiwane efekty.