Cynamon – przydatny dodatek do kreatyny?

Cynamon jest przyprawą, która posiada szereg interesujących właściwości. Istnieją dowody w postaci badań naukowych, które sugerują, że włączenie go do diety może działać korzystnie na ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne i potencjalnie sprzyjać pracy nad kompozycją sylwetki. To jednak nie wszystko, są podstawy by sądzić, że dodatek cynamonu do kreatyny można zwiększyć efektywność suplementacji.

Przeczytaj koniecznie:

Jeśli coś słodkiego to tylko z cynamonem

Kreatyna – najsilniejszy, legalny anabolik

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że kreatyna jest jedną z najsilniejszych i zarazem najbezpieczniejszych substancji stosowanych we wspomaganiu wysiłku i w pracy nad kompozycją sylwetką. Przy odpowiednio przeprowadzonym cyklu kreatynowym można znacznie powiększyć beztłuszczową masę ciała i poprawić siłę siłę mięśni. Stąd też zainteresowanie właściwościami kreatyny od lat nie słabnie.

Co zrobić by kreatyna działała jeszcze lepiej? Tak brzmi pytanie, które od lat zadają sobie zarówno naukowcy zajmujący się suplementacją sportową jak o oczywiście sami zawodnicy, ich trenerzy i dietetycy. Czy doczekaliśmy się w końcu odpowiedzi? Okazuje się, że tak – i to nie jednej. Przykładowo istnieją dowody na to, że przyjmowanie kreatyny z dużymi dawkami węglowodanów może poprawiać efektywność suplementacji. Dzieje się tak, gdyż transport kreatyny do mięśni wspomaga insulina. Jak wiadomo, węglowodany stymulują trzustkę do wydzielania wspomnianego hormonu. Niestety ładowanie w siebie dużych dawek cukrów takich jak glukoza (a w badaniach używano około 100g na porcję), dla wielu osób jest opcją nie do przyjęcia, stąd też stale poszukuje się innych metod podnoszenia efektywności suplementacji kreatyną. I w tym miejscu dochodzimy do unikalnych właściwości cynamonu…

Cynamon od podszewki

Cynamon należy do najstarszych znanych przypraw. Od niepamiętnych czasów używany jest w różnych kulturach zarówno jako przyprawa o naturalnych właściwościach konserwujących żywność, jak również jako środek wspomagający leczenie różnych dolegliwości, takich jak choćby:

  • infekcje bakteryjne,
  • infekcje wirusowe,
  • dolegliwości przewodu pokarmowego,
  • cukrzyca,
  • choroby o podłożu zapalnym.

Okazuje się, że na rzecz włączenia cynamonu do diety ze względu na jego prozdrowotne właściwości przemawiają nie tylko tradycyjne przekazy, ale także wyniki badań!

Przykładowo, eksperymenty naukowe pozwoliły odkryć, że bioaktywne związki zawarte w cynamonie pomagają wyraźnie obniżyć poziom glukozy na czczo u osób z zespołem metabolicznym i cukrzycą typu II, co pokazuje, że nawet w przypadku daleko posuniętych zaburzeń metabolicznych zastosowanie wspomnianej przyprawy może przynieść pozytywny efekt. Mało tego, również w przypadku eksperymentów z udziałem osób zdrowych wykazano, iż spożycie cynamonu poprawia tolerancję glukozy po wykonaniu specjalnego badania zwanego doustnym testem obciążenia glukozą. Badania potwierdziły, że dodatek cynamonu do przyjętej porcji cukru wiązał się z niższą glikemią poposiłkową. Okazało się, iż substancje obecne w cynamonie mogą z jednej strony naśladować działanie insuliny, a z drugiej poprawiać wrażliwość komórek na działanie tego hormonu.

Powyższe dane zainspirowały badaczy zajmujących się wspomaganiem wysiłku do przetestowania wpływu połączenia kreatyny i cynamonu na rozwój ogólnie pojętej formy sportowej.