Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Nocne podjadanie wpływa na pamięć?

Nocne podjadanie wpływa na pamięć?

Kinga Żuralska

Nocne podjadanie zwykło się uważać za problematyczne w kwestii utrzymania właściwej masy ciała. Niekoniecznie musi się tak dziać, jeśli jemy tyle, ile nam potrzeba. Dużo mniej mówi się o tym, jak nocne jedzenie wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Jedzenie w nocy, w czasie gdy powinniśmy spać, zaburza nasz naturalny dobowy rytm. Cykl dobowy reguluje niemal wszystko w naszym ciele. Poczynając od zachowania i uwalniania hormonów, do wysyłania informacji kiedy nadszedł czas, by położyć się do łóżka. Zaburzenie naszego wewnętrznego zegara, może wpływać również na zakłócenie procesu uczenia się i zapamiętywania.

Nie chodzi tutaj o jednorazowe sytuacje, które mogą zdarzyć się wyjątkowo, np. w czasie urlopu czy z powodu imprezy urodzinowej. Natomiast częste, regularne podjadanie o niewłaściwej porze, może wpływać na funkcjonowanie naszego mózgu i upośledzać funkcje poznawcze.

Potwierdzają to badania przeprowadzone na myszach. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, podzielili myszy na dwie grupy. Obie grupy jadły takie same ilości jedzenia i spały taką sama liczbę godzin. Jedna grupa jadła w porach, w jakich normalnie jadłyby myszy i spała w naturalnym czasie snu. Druga grupa spała i jadła w innej części doby, niż grupa pierwsza.

Po kilku tygodniach trwania eksperymentu, myszy poddano testom edukacyjnym, takim jak: kojarzenie dźwięku z impulsem elektrycznym oraz rozpoznawanie nowych przedmiotów.

Okazało się, że myszy, które jadły wtedy, gdy powinny spać, wykazywały zaburzenia w zapamiętywaniu tego, czego się nauczyły. Miały również problem z rozpoznawaniem nowych przedmiotów. Zaobserwowano zmiany w hipokampie- rejonie mózgu odpowiedzialnym za naukę i pamięć.

Co z ludźmi pracującymi na nocne zmiany?

Badania pokazują, że ludzie, którzy pracują na nocną zmianę, osiągają gorsze wyniki w rozwiązywaniu testów na inteligencję.

Co prawda, osoby takie mogą dostosować się no nowego trybu pracując stale w jednym harmonogramie. Niestety, zazwyczaj po tygodniu pracy, gdy nadchodzi weekend osoby takie przestawiają się na funkcjonowanie w ciągu dnia. Zaburza to dobowy rytm i wywołuje szereg procesów. Praca zmianowa często wiąże się ze zmęczeniem, depresją, rakiem i chorobami sercowo-naczyniowymi.

Podsumowując, stabilny cykl dobowy, uwzględniający czas przeznaczony na sen oraz czas na jedzenie, jest korzystny dla naszego zdrowia.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Ladies