CLA – czy to działa?

Suplementy zawierające sprzężone dieny kwasu linolowego (czyli w skrócie CLA), stosowane są często w ramach wspomagania redukcji poziomu zatłuszczenia. Preparaty te cieszą się różnymi opiniami, ale raczej postrzegane są jako bezpieczne i sprzyjające nie tylko szczupłej sylwetce, ale też zdrowiu. Okazuje się jednak, że CLA ma pewne wady, o których warto pamiętać.

Przeczytaj koniecznie:

Czy palenie papierosów odchudza?

CLA – co to takiego?

Sprzężony kwas linolowy zwany też CLA (z ang. conjugated linoleic acid), to organiczny związek chemiczny należący do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 6. Chociaż związek ten znany jest głownie jako składnik suplementów wspomagających odchudzanie to w rzeczywistości obecny jest również w pokarmach przez nas spożywanych, jego naturalnym źródłem jest m.in. tłuszcz mleczny i mięso wołowe.

Zastosowanie CLA w suplementacji

CLA w ostatnich latach reklamowany jest jako „tłuszcz, który odchudza”, a na rynku suplementów diety znaleźć można niezliczoną ilość preparatów zawierających tek kwas tłuszczowy. Sięgają po niego zarówno osoby nieaktywne fizycznie, wierzące w „magiczną moc kapsułek”, jak i sportowcy amatorzy i wysoko kwalifikowani zawodnicy, oczekujący pozytywnego wpływu suplementacji na proces redukcji tkanki tłuszczowej. Dodatkowo CLA bywa też przedstawiany jako związek, który „chroni przed przyrostem tłuszczu zapasowego” w stanie nadwyżki energetycznej. Można też natknąć się na wzmianki o pewnych prozdrowotnych właściwościach tego kwasu tłuszczowego, obejmujących pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową i glukozową.

Skuteczność CLA w redukcji tkanki tłuszczowej

Niestety póki co, dowody na odchudzające działanie CLA są raczej bardzo skromne i oparte są głównie na wynikach eksperymentów prowadzonych na zwierzętach. Badania z udziałem ludzi, w których wykazano taki efekt są raczej jednostkowe, charakteryzują się metodologią pozostawiającą sporo do życzenia (mała próba, niedokładny sposób oceny składu ciała), a i tak uzyskiwane w nich wyniki ledwo osiągają próg istotności statystycznej. W zasadzie jedyne godne uwagi badanie mogące wskazywać na ciekawy potencjał odchudzający CLA to to, do którego link zamieszczony jest poniżej:

http://www.nature.com/ijo/journal/v31/n3/full/0803437a.html

W badaniu trwającym pół roku wzięło udział 40 zdrowych osób z nadmierną masą ciała. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: pierwsza otrzymywała CLA (3,2g), a droga placebo. Finalnie grupa interwencyjna straciła o 1kg tłuszczu zapasowego więcej niż grupa kontrolna. Może i końcowy efekt nie jest powalający, ale godny odnotowania. Warto jednak wiedzieć, że chcąc ocenić potencjał jakiejś substancji i jej wpływ na ludzki organizm trzeba niekiedy wykonać większą ilość prób niż jedna. Tymczasem zaobserwowany powyżej wynik nie znalazł potwierdzenia w innych próbach, które – co istotne – można uznać za bardziej wiarygodne choćby z tego powodu, że:

  • charakteryzowały się wyższa liczebnością,
  • trwały dłużej niż pół roku.

Przykładem badania, w przypadku którego suplementacja sprzężonymi dienami kwasu linolowego nie przyniosła żadnych pozytywnych skutków w obrębie zmian w masie i składzie ciała jest poniższe studium:

http://ajcn.nutrition.org/content/83/3/606.long