Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
CLA – czy to działa?

CLA – czy to działa?

Tadeusz Sowiński

Suplementy zawierające sprzężone dieny kwasu linolowego (czyli w skrócie CLA), stosowane są często w ramach wspomagania redukcji poziomu zatłuszczenia. Preparaty te cieszą się różnymi opiniami, ale raczej postrzegane są jako bezpieczne i sprzyjające nie tylko szczupłej sylwetce, ale też zdrowiu. Okazuje się jednak, że CLA ma pewne wady, o których warto pamiętać.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

CLA – co to takiego?

Sprzężony kwas linolowy zwany też CLA (z ang. conjugated linoleic acid), to organiczny związek chemiczny należący do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 6. Chociaż związek ten znany jest głownie jako składnik suplementów wspomagających odchudzanie to w rzeczywistości obecny jest również w pokarmach przez nas spożywanych, jego naturalnym źródłem jest m.in. tłuszcz mleczny i mięso wołowe.

Zastosowanie CLA w suplementacji

CLA w ostatnich latach reklamowany jest jako „tłuszcz, który odchudza”, a na rynku suplementów diety znaleźć można niezliczoną ilość preparatów zawierających tek kwas tłuszczowy. Sięgają po niego zarówno osoby nieaktywne fizycznie, wierzące w „magiczną moc kapsułek”, jak i sportowcy amatorzy i wysoko kwalifikowani zawodnicy, oczekujący pozytywnego wpływu suplementacji na proces redukcji tkanki tłuszczowej. Dodatkowo CLA bywa też przedstawiany jako związek, który „chroni przed przyrostem tłuszczu zapasowego” w stanie nadwyżki energetycznej. Można też natknąć się na wzmianki o pewnych prozdrowotnych właściwościach tego kwasu tłuszczowego, obejmujących pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową i glukozową.

Skuteczność CLA w redukcji tkanki tłuszczowej

Niestety póki co, dowody na odchudzające działanie CLA są raczej bardzo skromne i oparte są głównie na wynikach eksperymentów prowadzonych na zwierzętach. Badania z udziałem ludzi, w których wykazano taki efekt są raczej jednostkowe, charakteryzują się metodologią pozostawiającą sporo do życzenia (mała próba, niedokładny sposób oceny składu ciała), a i tak uzyskiwane w nich wyniki ledwo osiągają próg istotności statystycznej. W zasadzie jedyne godne uwagi badanie mogące wskazywać na ciekawy potencjał odchudzający CLA to to, do którego link zamieszczony jest poniżej:

http://www.nature.com/ijo/journal/v31/n3/full/0803437a.html

W badaniu trwającym pół roku wzięło udział 40 zdrowych osób z nadmierną masą ciała. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: pierwsza otrzymywała CLA (3,2g), a droga placebo. Finalnie grupa interwencyjna straciła o 1kg tłuszczu zapasowego więcej niż grupa kontrolna. Może i końcowy efekt nie jest powalający, ale godny odnotowania. Warto jednak wiedzieć, że chcąc ocenić potencjał jakiejś substancji i jej wpływ na ludzki organizm trzeba niekiedy wykonać większą ilość prób niż jedna. Tymczasem zaobserwowany powyżej wynik nie znalazł potwierdzenia w innych próbach, które – co istotne – można uznać za bardziej wiarygodne choćby z tego powodu, że:

  • charakteryzowały się wyższa liczebnością,
  • trwały dłużej niż pół roku.

Przykładem badania, w przypadku którego suplementacja sprzężonymi dienami kwasu linolowego nie przyniosła żadnych pozytywnych skutków w obrębie zmian w masie i składzie ciała jest poniższe studium:

http://ajcn.nutrition.org/content/83/3/606.long



1 / 3 Następna strona