Masło orzechowe w diecie fit...

Popularność masła orzechowego w diecie osób dbających o sylwetkę pojawiła się już kilka lat temu. Trwa nadal i nic nie zapowiada, aby miała przeminąć. Na temat maseł orzechowych pojawił się już niejeden artykuł. Dziś chciałabym przybliżyć praktyczne zastosowanie tego produktu w kuchni.

Przeczytaj koniecznie:

Ghee - czyli czym jest masło klarowane

 

Pod pojęciem masła orzechowego mam na myśli  nie tylko najbardziej popularne produkty z orzechów arachidowych, ale także masła migdałowe, z nerkowców czy z orzechów laskowych lub pistacji.

Masła orzechowe mają pewne walory, ze względu na które można rozważyć ich włączenie do diety. Mowa tu o obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych (jednak głównie Omega6), witaminy E, witamin z grupy B, magnezu oraz białka.

Warto jednak pamiętać, że masła z orzechów arachidowych mogą być produktem alergizującym. Decydując się na włączenie masła orzechowego do diety zadbajmy o jego jakość. Na rynku obecne są, z coraz większą dostępnością, masła składające się w 100% z orzechów, bez dodatku tłuszczy utwardzanych oraz cukru. Do wyboru mamy nie tylko masła z orzechów ziemnych, ale także z migdałów, nerkowców oraz pistacji. Jeśli mamy możliwość wbierajmy masła z orzechów nieprażonych. Podgrzewanie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych doprowadza do zamian degeneracyjnych w ich strukturze i w efekcie mogą stać się dla nas toksyczne.

Pamiętajmy również, że masła orzechowe są produktem smakowitym i łatwo stracić umiar przy ich konsumpcji. Ich wysoka kaloryczność może być zarówno plusem jak i minusem. Z jednej strony łatwo stracić kontrolę i przekroczyć bardzo mocno bilans kaloryczny, z drugiej strony mogą stanowić pomoc dla osób, którym trudno przejeść wymaganą kaloryczność pożywienia.

Jak możemy wykorzystać masła orzechowe w praktyce?

Poza podjadaniem masła orzechowego prosto ze słoiczka, co jest chyba najbardziej zgubnym wyborem, możemy użyć go do przygotowania wielu ciekawych potraw.

Klasyka gatunku to tosty, wafle ryżowe lub omlety/naleśniki smarowane masłem orzechowym i obkładanie plasterkami banana.

Masła orzechowe mogą stanowić również idealny dodatek do jaglanki lub owsianki.

Masło orzechowe świetnie sprawdzi się jako dodatek do ciast (najlepiej takich, które nie wymagają pieczenia) oraz lodów, a także wszelkiego rodzaju kremów.

Gdy przygotowujemy domowe lody z mrożonych bananów, możemy dodać łyżkę masła orzechowego. Wzbogacimy je w ten sposób w zawartość tłuszczy, a także podniesiemy walory smakowe.