Trening na trampolinach

Kluby fitness zaskakują nas co jakiś czas nowościami, zajęciami grupowymi charakteryzującymi się ciekawym sprzętem, muzyką, formą itp. Taką nowinką w ostatnich miesiącach jest jumping fitness czyli trening na trampolinach. Wykorzystywane do tego są małe, jednoosobowe trampoliny, zwykle z uchwytem na ręce dla podtrzymania równowagi.

W klubach takie zajęcia pojawiają się coraz częściej, a nas zewsząd atakuje się marketingowymi sloganami typu „wzmocnisz mięśnie dna miednicy”, „zajęcia odciążające stawy”, „spalisz 1000 kcal na jednych zajęciach”, „trening bardziej efektywny niż bieganie” i wiele innych. Oczywiście do wszystkiego należy podejść z dystansem, zwłaszcza w czasach gdzie jest walka o klienta za wszelką cenę – ograniczenie zaufania zawsze wskazane. Tak czy inaczej społeczeństwo podąża za modą, a trening na trampolinach, po erze Zumby, treningów w domu z trenerką w telewizorze, jest kolejną alternatywą na ćwiczenia na wesoło.

Na czym polegają zajęcia na trampolinach?

Budowa lekcji jest tutaj standardowa – rozgrzewka, część główna, cooldown (tzw. aktywny wypoczynek, wyciszenie), stretching (czyli rozciąganie). Niestandardowe jest natomiast to co w tych modułach wykonujemy. Ćwiczenia na trampolinach to zwykle trening cardio. Nasze pierwsze skojarzenia to podskoki, bieg w miejscu itp. Wykonuje się je w różnym tempie, obunóż, jednonóż, z dodatkiem ruchów rąk, o zmiennym natężeniu i tempie. W ramach utrudnienia uczestniczki zajęć zakładają czasami dodatkowe obciążenia na kostki. Poza cardio są też elementy wzmacniania i stabilizacji, które wykorzystując powierzchnię niestabilną wprowadzają do tego typu treningu elementy prozdrowotne.

Zalety treningu na trampolinach:

  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa pracy układu sercowo-naczyniowego,
  • poprawa wytrzymałości układu kostno-stawowego,
  • poprawa wydolności organizmu,
  • lepsza koordynacja ruchowa,
  • obniżenie masy ciała,
  • odciążenie stawów i kręgosłupa – mniejsze obciążenia na stawy niż podczas biegu na bieżni czy po twardej powierzchni,
  • spalenie do kilkuset kilokalorii podczas jednostki treningowej,
  • poprawa nastroju, wyładowanie energetyczne.

Jumping fitness opisywany jest jako wszechstronny trening całego ciała, mobilizujący mięśnie, odciążający nasze stawy dzięki amortyzacji zapewnionej poprzez miękką powierzchnię trampoliny. Dużo mówi się o wzmacnianiu mięśni głębokich pomimo tego, że większość uczestniczek zajęć nie jest ich w ogóle świadoma, a na pracę niektórych z nich nie ma żadnego wpływu.

Czym są mięśnie głębokie?

Tzw. core to centrum naszego ciała odpowiadający za prawidłową postawę ciała, zarówno podczas wykonywania różnych czynności, ale też w utrzymaniu pozycji siedzącej czy stojącej. Budowę określa się jako cylindryczną, ograniczoną przez przeponę, mięśnie dna miednicy, mięsień poprzeczny brzucha oraz wielodzielny. W prawidłowym układzie, współdziałając z mięśniami brzucha, pośladków i grzbietu dbają o naszą postawę, bezpieczny przebieg ruchu i stabilizację podczas wykonywania wszelkich czynności. Cały system działa na zasadzie tłoczni. Podczas wdechu, kiedy płuca wypełniają się powietrzem, żebra kierują w górę, przepona napina się, a mięśnie dna miednicy rozluźniają. Wydech z kolei obniża klatkę piersiową, rozluźnia przeponę a napina mięśnie dna miednicy, które stanowią podporę całego układu.