Dysk sensoryczny - popracuj nad swoją równowagą

Dysk sensoryczny, zwany również togu lub potocznie beret, to przyrząd terapeutyczny w kształcie płaskiego dysku, pokrytego z jednej strony drobnymi wypustkami. Jest niezastąpionym przyrządem do treningu sensomotorycznego, czyli do ćwiczeń równoważnych statycznych i dynamicznych w pozycjach niestabilnych m.in. właśnie z użyciem dysku sensorycznego.

Przeczytaj koniecznie:

Zadbaj o swój kręgosłup

Taki trening może mieć znaczący wpływ na poprawę naszej postawy (dlatego też dyski używane są w m.in. rehabilitacji), ale i wyników sportowych. Polega to na poprawie funkcjonowania proprioreceptorów, czyli receptorów czucia głębokiego znajdujących się w mięśniach i stawach. Zapewniają nam one świadomość ciała, w sposób ciągły dostarczają impulsów do rdzenia kręgowego i tzw. ośrodków podkorowych. Impulsy to swojego rodzaju informacja na temat tego, jak poszczególne części ciała są ustawione względem siebie. W centralnym układzie nerwowym dane te są przetwarzane w informacje o tym jak poprawić ustawienie ciała, a następnie wysyłane do mięśni.

Najprostszym przykładem funkcjonowania proprioreceptorów są nasze codzienne czynności, nad którymi się nie zastanawiamy np. wchodzenie po schodach, mycie zębów. Widząc schody potrafimy oszacować ich wysokość i skoordynować swoje ruchy by unieść nogę odpowiednio wysoko. Myjąc zęby nie myślimy o tym jak trafić szczoteczką do buzi. Segmenty naszego ciała są zsynchronizowane i pewne czynności robimy bez zastanawiania się.

Ucząc się nowych rzeczy łatwo można zauważyć, że sprawiają nam większy lub mniejszy problem. Początkowo czujemy wręcz, że nasza praca w celu podjęcia tej czynności nie jest zbyt ekonomiczna, a z czasem wykonujemy ją automatycznie. Dzieje się to na skutek synchronizacji naszego mechanizmu kontroli napięcia.

Dysk sensoryczny wypełniony jest powietrzem, sprawia wrażenie powierzchni niestabilnej – siedząc na nim czy stojąc czujemy, że utrzymamy równowagę tylko w niektórych pozycjach. Mówi się, że siedzenie na dysku wymusza prawidłową pozycję, a ta wiąże się z napięciem mięśni głębokich i ułożeniem ciała w anatomicznych pozycjach. Togu jest bardzo dobrym narzędziem do korekcji wad postawy, wzmacniania mięśnie grzbietu, brzucha, uczy dobrych nawyków przyjmowania prawidłowej postawy. Stymuluje on ruchy krążków międzykręgowych, co może pomóc w pozbyciu się dyskomfortu.

Jak można wykorzystać dysk sensoryczny?

praca siedząca – jeśli dużo czasu spędzasz za biurkiem możesz poczuć dyskomfort czy ból w plecach. Dysk sensoryczny może posłużyć jako masażer, gdy oprzesz plecy o jego kolczastą płaszczyznę. Jeżeli jeszcze nie skarżysz się na ból, podziałaj prewencyjnie – siadaj co jakiś czas na dysku. Utrzymując prawidłową postawę będziesz uczyć swoje ciało jak powinno się siedzieć, a dodatkowo wzmocnisz mięśnie grzbietu i brzucha.

jeżeli bolą cię plecy znajdź kilka minut dla siebie w ciągu dnia, połóż się na plecach i oprzyj głowę na dysku. Postaraj się zrelaksować i po kilku minutach przesuń dysk niżej w stronę odcinka piersiowego kręgosłupa. Rozluźnij się i po kilku minutach ponownie przesuń dysk, aż dojdziesz do pośladków. Takie ćwiczenie relaksacyjne przyniesie ci dużą ulgę, a przy okazji uspokoi po całodniowej bieganinie wśród obowiązków.

ćwiczenia z wykorzystaniem dysku sensorycznego – dzięki powierzchni niestabilnej poczujesz zupełnie inny wymiar ćwiczeń, które wykonujesz na co dzień w standardowy sposób. Powinny je wykonywać osoby, którym zależy na poprawie równowagi, koordynacji ruchowej, wzmocnieniu tzw. centrum ciała, by w konsekwencji skorygować swoją postawę, ustabilizować stawy, wspomóc koncentrację, uzupełnić swój trening sportowy, by móc docelowo poprawić wyniki.