Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Stres a libido

Stres a libido

Tadeusz Sowiński

Chociaż stres sam w sobie nie jest niczym złym, to w niektórych sytuacjach staje się po prostu zabójczy dla całego organizmu. Nadmiar stresu jest czynnikiem odciskającym piętno m.in. na kondycji układu nerwowego i na stanie układu krążenia. Oprócz przyczyniania się do wzrostu ryzyka rozwoju różnych chorób może też oddziaływać negatywnie na funkcje seksualne.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Zły czy dobry stres?

Stres nie jest wytworem naszych czasów - towarzyszy nam od zarania dziejów. To jednak dziś przybiera on formy najbardziej destrukcyjne. W stanie naturalnym stres ma charakter ograniczony w czasie i po pewnym okresie trwania – mija, dając organizmowi szansę do adaptacji. W czasach współczesnych przybiera on często formę chroniczną przez co nie mamy szans by od niego „odpocząć” i by się odpowiednio zaadaptować. Taka forma stresu jest szczególnie niebezpieczna dla naszego zdrowia.

Libido a tryb życia

Nasze zainteresowanie seksem, jak i same możliwości seksualne, uzależnione są od bardzo wielu czynników. Znaczna część z nich wiąże się z naszym trybem życia, w tym również z aktywnością fizyczną i dietą. Stres jest jednym z najbardziej oczywistych czynników wpływających na libido. W niektórych wypadkach może mieć takie natężenie, że na długi czas odbiera ochotę na łóżkowe igraszki, a zdarza się, że wręcz w sposób fizyczny uniemożliwia zbliżenie. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, problem się pogłębia, gdyż świadomość „niemocy” sama w sobie jest potężnym bodźcem stresowym, niekiedy wręcz “paraliżującym”.

Profilaktyka chronicznego stresu

Mając na uwadze fakt, że dzisiejszy tryb życia sprzyja „utrwalaniu stres” warto starać się wykształcić i rozwijać w sobie umiejętności pozwalające zmniejszać jego natężenie. Chociaż może się to wydawać zaskakujące, to kluczowymi zdolnościami pozwalającymi ograniczyć natężenie stresu w życiu są: asertywność i zdolność organizacji pracy. Dzięki asertywności zmniejszamy poczucie bezradności oraz ograniczamy natężenie różnego typu obowiązków i zobowiązań względem innych ludzi. Dobra organizacja pracy (ale także nauki), uwzględniająca nasze możliwości pozwala natomiast uniknąć sytuacji, w których natężenie stresu przekracza zdolności adaptacyjne organizmu.

Co zrobić ze stresem?

Oprócz działań profilaktycznych ważne jest też by znaleźć sposób na rozładowanie skutków stresu.  W tej kwestii znakomicie sprawdzą się:

  • aktywność fizyczna,
  • spotkania z rodziną i ze znajomymi,
  • kontakt z dziećmi,
  • wyjazdy poza miejsce codziennego bytowania,
  • obcowanie ze sztuką,
  • obcowanie z naturą,
  • rozrywki intelektualne,
  • medytacja,
  • wiele innych.

W przypadku, gdy natężenie stresu drastycznie przekracza zdolności adaptacyjne organizmu konieczna bywa pomoc specjalisty – i ten fakt także należy wziąć pod uwagę.

Suplementy a stres

W walce z nadmiernym stresem pewne, pomocnicze znaczenie może mieć też suplementacja. Osoby, które borykają się obciążeniami stresogennymi powinny zainteresować się preparatami, które zawierają składniki takie jak:

  • magnez,
  • witaminy z grupy B,
  • różeniec górski,
  • ashwagandha,
  • l-teanina.

Suplementacja kierunkowa dla osób obciążonych nadmiernym stresem omówiona zostanie w osobnym opracowaniu.

Podsumowanie

Nadmiar stresu jest czynnikiem mogącym odciskać swoje piętno na życiu seksualnym. Warto więc, choćby z tego powodu, podjąć odpowiednie działania mające na celu ochronę przed nadmiernym i chronicznym jego natężeniem. Z jednej strony trening asertywności i zdolności organizacyjnych, a z drugiej - wprowadzenie do planu dnia zajęć relaksujących mogą w znacznym stopniu poprawić komfort życia.