Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Słodki pojedynek: biały vs. brązowy

Słodki pojedynek: biały vs. brązowy

PoTreningu

Sacharoza, czyli popularny cukier stołowy, obecna jest praktycznie w każdym domu. Nawet jeżeli nie zajmuje centralnego miejsca na stole gnieżdżąc się w cukierniczce, to zapewne ukryta jest w ciastkach, dżemie, jogurcie owocowym czy nawet chlebie… Większość z nas niestety już od dzieciństwa j nadużywa sacharozy, co przekłada się z czasem na naszą kondycję, zdrowie i wygląd

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Choć istnieje powszechna świadomość dotycząca niepożądanych konsekwencji związanych z nadużywaniem cukru stołowego to w praktyce mało komu udaje się jego spożycie ograniczyć do bezpiecznego poziomu, stąd też poszukuje się „zdrowszych” zamienników. Ostatnio coraz popularniejszy staje się cukier brązowy, który rzekomo ma być po prostu zdrowszy niż popularny u nas „kryształ biały”. Czy jednak takim jest w istocie?

Niestety najczęściej cukier brązowy praktycznie niczym nie różni się od białego poza niewielkim dodatkiem melasy, która zapewnia mu charakterystyczny kolor. Niezależnie od tego czy pozyskiwany jest on w procesie przetwarzania buraków czy trzciny cukrowej poddawany jest rafinacji, która pozbawia go wszelkich innych substancji. Istotną różnicę zauważyć jedynie możemy w barwie i… cenie. Z nieznanych przyczyn cukier brązowy jest zazwyczaj droższy niż popularny „kryształ biały”. Skąd więc powszechna opinia, że cukier brązowy jest lepszy?

W niektórych sklepach faktycznie znaleźć można pewną odmianę cukru brązowego, która w procesie przetwarzania technologicznego nie została poddana typowemu oczyszczaniu. Jest to cukier nierafinowany (takiej informacji należy szukać na etykiecie).  Oprócz tego, że jest źródłem sacharozy zawiera też pewną ilość antyoksydantów i jest trochę mniej kaloryczny. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że jest zdrowszy od rafinowanych cukrów niezależnie od tego czy są one trzcinowego czy buraczanego pochodzenia. Ma on jednak niestety i swoje wady. Otóż cukier nierafinowany rozpuszcza się zdecydowanie gorzej niż jego oczyszczone odpowiedniki,  jest też zazwyczaj zbrylony i lepki, no i oczywiście – droższy. Jego entuzjaści jednak uważają, że smakuje i pachnie zdecydowanie lepiej.

Reasumując można powiedzieć, że fakt iż cukier jest „brązowy” niestety nie koniecznie świadczy na jego korzyść. Jeśli szukamy lepszej alternatywy dla sacharozy, warto poszukać cukru nierafinowanego, ewentualnie miodu lub syropu klonowego. Pamiętać jednak należy, że choć zawierają one drobną ilość prozdrowotnych substancji, to i tak są źródłem sporych dawek cukru.



W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Ladies