Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Co szkodzi Twoim jelitom?

Co  szkodzi Twoim jelitom?
Dobrze wiemy już, że pozytywny wpływ na nasze jelita mają produkty bogate w probiotyki i prebiotyki. Wiemy także, że spożywanie nieprzetworzonej żywności da nam zdecydowanie więcej korzyści. Czego natomiast unikać w swojej diecie? Poniżej zestawienie najczęściej popełnianych błędów.

1. Zbyt dużo alkoholu

Gdy mowa o lampce wina to z reguły często spotkamy się z pozytywnymi aspektami spożywania tego trunku. Nadmiar jednak nie niesie za sobą korzyści i ma to również wpływ na układ pokarmowy. Badania nad alkoholikami wskazały, że osoby spożywające za dużo alkoholu narażają się na duże zmiany w swojej florze bakteryjnej, a co za tym idzie - uszkodzenie komórek i choroby wątroby. Warto zachować umiar.

2. Dieta bogata w nasycone tłuszcze

Temat tłuszczu w diecie pojawia się dość często. Dawniej tłuszcz był uznawany, jako ten zły, tuczący i mający negatywny wpływ na zdrowie. Obecnie zwiększa się nasza wiedza na temat zdrowego odżywiania i tłuszcze zyskały spore uznanie. Oczywiście nie wszystko co tłuste jest dobre. Cenne są źródła nienasyconego tłuszczu pochodzenia roślinnego np. oliwa z oliwek, olej lniany, sezamowy, awokado i wiele innych. 

Trochę gorszą renomę ma tłuszcz nasycony. Znaleźć go można w maśle, smalcu, oleju kokosowym, mleku, serach, mięsie, rybach i wyrobach cukierniczych. Oczywiście nie jest tak, że te produkty same w sobie są złe i należy je wykreślić z diety. Chodzi głównie o to, że nie powinniśmy przesadzać z ilością tych produktów w diecie. Nadmiar tłuszczu nasyconego obciąża nasz organizm, podwyższając cholesterol we krwi i zwiększając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Podkreślamy jeszcze raz, że chodzi o nadmiar tego makroskładnika. 

W temacie spraw jelitowych także dzielimy tłuszcze na dobre i złe. Nienasycone tłuszcze wspierają perystaltykę jelit, nasycone z kolei ją zaburzają hamując wytwarzanie "dobrych" bakterii i zwiększając produkcję "złych" bakterii.

3. Dieta skrajnie wysokobiałkowa

Różne badania nad florą bakteryjną powiązały wpływ produktów zwierzęcych (szczególnie czerwone mięso) z niekorzystnym mikrobiomem. My ponownie zwrócimy uwagę na to, że trzeba zachować umiar w podejściu eliminacji produktów w swojej diecie. Mięso ma wiele dobrych właściwości i nie ma potrzeby z niego rezygnować. Dieta powinna być urozmaicona, bogata w różne wartości odżywcze.

4. Karagen

Karagen to stabilizator stosowany w produkcji serów, lodów, pieczywa, dżemów, mleka skondensowanego i niektórych wyrobów, które kupujemy, jako gotowce. Jest to legalna substancja, ale osoby z zapaleniem jelit powinny być ostrożne, ponieważ ma ona na nie negatywny wpływ.

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę