Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy złe jedzenie może postarzać?

Czy złe jedzenie może postarzać?

Agata Bugorska

Nie powstrzymasz upływu czasu i procesów starzenia się twojego ciała, ale możesz poniekąd mieć nad tym kontrolę i swoimi działaniami przyspieszać lub spowalniać pewne procesy. Z pewnością zauważyłeś, że niektórzy ludzie wyglądają na o wiele więcej lub mniej lat, niż mają w rzeczywistości. Zwróć też uwagę na to, że osoby aktywne wydają się zwykle młodsze.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Osoby starsze, będące w ciągłym ruchu, wyglądają na dużo mniej lat, niż mają, a też ich sprawność zarówno fizyczna, jak i psychiczna, jest o wiele lepsza. Pytając ich, w czym tkwi sekret, część odpowie, że to dobra genetyka, ale zdecydowana większość powie, że prowadzi zdrowy i aktywny tryb życia, nie pali, zdrowo się odżywia i stara się być pozytywnie nastawionym do życia.

Proces starzenia, geny i styl życia

Czym jest proces starzenia? Starzenie zaczyna się na poziomie komórkowym, maleńkich struktur, zwanych telomerami. Chronią one końce chromosomów podczas podziału komórek. Wraz z wiekiem telomery stają się coraz krótsze i przyczyniają się bezpośrednio do starzenia komórek. Czynniki takie, jak styl życia, aktywność fizyczna, stres, stosowanie używek, złe nawyki żywieniowe, są bardzo związane z szybszym skracaniem się telomerów, a co za tym idzie, szybszym starzeniem się komórek.

Częste spożywanie grillowanej żywności

Urządzanie sobie grilla ze znajomymi kilka razy w roku, z pewnością nie przyniesie ci większej szkody. Jednak zbyt częste poddawanie potraw bardzo wysokim temperaturom może się przyczynić do szybszego starzenia komórek. Gdy poddajesz potrawy w białko bardzo wysokim temperaturom, wytwarzają się związki AGE (zaawansowane produkty glikacji białek). Powstają one głównie w procesach przetwarzania żywności, które obejmują grillowanie, pieczenie, smażenie i podobne.

Związki AGE związane są ze starzeniem się i przewlekłymi chorobami, w tym insulinoopornością, cukrzycą typu 2. Aby zmniejszyć ich ilość, warto wybierać żywność bogatą w błonnik i węglowodany w postaci owoców i warzyw. Nie tworzą one tak dużej ilości AGE, nawet podczas gotowania w wysokich temperaturach. Jeśli z kolei chcesz zmniejszyć ilość AGE w produktach zawierających białko, możesz to zrobić wybierając gotowanie na parze i duszenie, czy marynując wcześniej mięso kwaśną marynatą na bazie cytryny lub octu.

Spożywanie nadmiernej ilości cukru

Na ilość związków AGE ma także wpływ ilość spożywanego przez nas jedzenia i płynów bogatych w cukier. Cukier znajdujący się w przetworzonej żywności przyłącza się do białek na powierzchni komórek i wytwarza związki AGE. Trzeba też wiedzieć, że AGE może też powodować usztywnienie się ścian naczyń krwionośnych. To jeden z powodów, dlaczego związki te zwiększają ryzyko insulinooporności i cukrzycy typu 2.

Można zauważyć, że diabetycy starzeją się nieco szybciej, niż osoby z prawidłowym metabolizmem cukru we krwi. Częściowo wynika to z powodu WPŁYWU związków AGE.

Na szczycie listy produktów z cukrem, powodujących starzenie się, występują słodzone, sztuczne napoje.

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco, codzienne picie nawet niewielkiej ilości słodkich napojów, wpływało na skracanie telomerów u ludzi.  W rzeczywistości, stopień skrócenia telomerów był równoważny dodatkowymi 4,5 latami starzenia komórek! To doskonały argument na to, by wybierać do picia wodę i inne niesłodzone, naturalne napoje.

Nadmierne przejadanie się

Regularne przejadanie się także może powodować starzenie się komórek. W badaniach na zwierzętach okazało się, że osobniki będące na diecie o niższej kaloryczności, zmniejszyły ekspresję genów związanych ze starzeniem się. Te, które były na diecie wysokokalorycznej, częściej borykały się z problemami pojawiającymi się wraz z wiekiem – otyłość, cukrzyca typu 2 i inne.

Badania wykonane przez National Institute on Aging wykazały, że dieta o obniżonej kaloryczności spowalnia starzenie się u małp i obniża częstotliwość występowania wielu chorób związanych z wiekiem – choroby serca, nowotwory, cukrzyca typu 2 i starzenie się mózgu. Bez wątpienia musisz jeść wystarczająco dużo, żeby dostarczyć organizmowi energii, witamin i minerałów, ale nie możesz się przejadać i dopuszczać do regularnej i sporej nadwyżki kalorycznej (szczególnie, jeśli jest to żywność przetworzona, nie mająca większej wartości odżywczej).

Unikanie warzyw i owoców

Owoce i warzywa są bogate w fitochemikalia i przeciwutleniacze chroniące komórki przed starzeniem się. Badanie z 2014 r. opublikowane w British Medical Journal wykazało, że diety bogate w warzywa i owoce wiążą się ze zmniejszeniem śmiertelności. W rzeczywistości badanie to wykazało, że śmiertelność spadła o 5% z każdą dodatkową porcją spożywanych codziennie warzyw i owoców. Niestety w wielu rejonach są one traktowane po macoszemu i dodawane są do posiłku jedynie śladowe ilości. Zwróć uwagę, co się dzieje na twoim talerzu. Jeżeli rzadko je spożywasz, zmień to!

Podsumowanie

Jak widać, dieta to jeden z kluczowych czynników wpływających na procesy starzenia się. Jest bardzo ważna. Dokonanie tych kilku zmian w diecie oraz dodanie regularnej aktywności fizycznej może znacznie poprawić twoje zdrowie, a co za tym idzie, spowolnić procesy starzenia się oraz zmniejszyć ryzyko przewlekłych chorób związanych z wiekiem.

Mniej przetworzonej żywności poddawanej wysokim temperaturom, więcej warzyw i owoców, ilości dobrane adekwatnie do zapotrzebowania i mniej dosładzanej żywności. Dodaj do tego regularny ruch, wysypiaj się i unikaj używek, a z pewnością będziesz się dłużej cieszyć swoim zdrowiem.


Źródła: Medical Daily. “Drinking Soda Each Day Has Accelerating Effect On Cellular Aging, May Cut 4.6 Years Off Life” October 14, 2014. UCSF. “Healthy Lifestyle May Buffer Against Stress-Related Cell Aging, Study Says” July 2014. Life Extension Magazine. “Longer telomeres linked to eating less fat, more fruit and vegetables” January 2013. Today’s Dietitian. Vol. 16 No. 3 P. 10. March 2014. J Am Diet Assoc. Jun 2010; 110(6): 911-16.e12.doi: 10.1016/j.jada.2010.03.018. The Guardian. “Sugary soft drinks may be linked to accelerated DNA ageing – study” October 2014. Science Daily.” Calorie-restricting diets slow aging, study finds” November 2014. Health Line News. “Can a Low-Calorie Diet Slow Aging?” Harvard School of Public Health. “Vegetables and Fruits: Get Plenty Every Day”


W artykule mówimy o: Uroda