Jak praca biurowa utrudnia odchudzanie?

Bez wątpienia praca za biurkiem nie sprzyja utrzymaniu szczupłej i sprawnej sylwetki. Jeśli nie masz pracy, która wymaga od Ciebie ciągłego ruchu w ciągu dnia, większość czasu spędzasz z tyłkiem na krześle. Siedząc przez osiem lub więcej godzin w ciągu dnia, nie tylko nie spalasz kalorii, ale również rozleniwiasz swoje pośladki i mięśnie brzucha, spinasz zginacze bioder i kaptury, a także obciążasz kręgosłup

Badania pokazują, że siedzenie przez 6 lub więcej godzin dziennie, wiąże się z wyższym wskaźnikiem śmiertelności i większym ryzykiem wielu problemów zdrowotnych, w tym chorób serca, cukrzycy typu 2 i zespołu metabolicznego. Większe zagrożenie dotyczy kobiet. Jak pokazują badania, nadmierny czas siedzenia zwiększa śmiertelność o 17% u mężczyzn i aż o 34% u kobiet.

Przyjrzyjmy się powodom, dla których tak się dzieje. Oto niektóre z najczęstszych przyczyn otyłości i problemów zdrowotnych wśród osób mających biurową pracę.

Praca biurowa a „tryb hibernacji”

Zbyt długie siedzenie przy biurku sprawia, że ciało przechodzi w „tryb hibernacji”. W wyniku braku aktywności fizycznej organizm zużywa niewiele energii. Metabolizm spowalnia, w rezultacie spalamy mniej kalorii. Wrażliwość na insulinę spada, zwiększając ryzyko problemów metabolicznych, takich jak insulinooporność. Nie są to zmiany korzystne dla obwodu talii ani dla zdrowia. Insulinooporność jest problemem, który współcześnie dotyka ponad połowę społeczeństwa! Co więcej, insulinooporność jest prekursorem innych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca i cukrzyca typu 2.

Jak temu zaradzić?

Oczywiście nie musisz rzucać swojej dotychczasowej pracy. Co możesz zrobić? Ustaw budzik-przypomnienie, który będzie się włączał co 30 minut, aby przypomnieć o wstaniu na kilka minut od biurka i odrobinie ruchu. Wstań i przejdź się wzdłuż korytarza, wejdź po schodach, wykonaj kilka skłonów - cokolwiek, by przerwać cykl bezczynności. Wykorzystaj część przerwy lunchowej na szybki spacer.

Kilkugodzinna praca przy biurku jest niekorzystna dla zdrowia. Dlatego zadbaj o to, by świadomie wstawać i choć odrobinę poruszać się.

Spożywanie posiłków przy biurku

Nawet, jeśli jesteś zawalony robotą, oprzyj się pokusie zjedzenia obiadu przy biurku. Badania wykazały, że ludzie, którzy jedzą posiłek, gdy są rozproszeni, czują się mniej najedzeni po posiłku, niż ci, którzy skupiają się na spożywaniu posiłku. Jeśli przegryzasz kanapkę podczas wprowadzania danych do komputera lub rozmawiasz w tym czasie przez telefon, nie uzyskasz takiej samej satysfakcji z posiłku ani poziomu sytości, jak wtedy, gdy skupiasz się na jedzeniu. Cechy sensoryczne żywności, takie jak jej zapach, struktura, odgrywają rolę w tym, jak bardzo zadowolony jesteś po posiłku. Dlatego tak ważna jest świadomość nie tylko tego, co jesz, ale również, w jaki sposób spożywasz posiłki.

Wydaje Ci się, że zwiększasz swoją produktywność, jedząc lunch podczas pracy? Okazuje się, że niekoniecznie! Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Toronto wykazało, że pracownicy biurowi, którzy nie zrobili przerwy na lunch, byli mniej wydajni i odczuwali większe zmęczenie.

Umysł potrzebuje choć krótkiej  przerwy od pracy, a także odpowiedniego odżywiania, aby móc funkcjonować na wysokich obrotach.

Nadal nie czujesz się przekonany, że jedzenie przy biurku jest złe? Być może przekonają Cię wyniki kolejnego badania. Okazuje się, że biurko przeciętnej osoby ma więcej bakterii na centymetr kwadratowy, niż deska sedesowa! Wyobraź sobie te bakterie… i twój lunch. Niezbyt apetyczny widok, prawda? Klawiatury komputerowe i telefony to największe wylęgarnie zarazków. Ciesz się swoim obiadem z dala od komputera i biurka.

Co proponujemy?

Zabierz swój lunch i zjedz go spokojnie, najlepiej w miejscu, do którego dociera naturalne światło słoneczne. Jeśli pogoda dopisuje, wyjdź przed budynek, do pobliskiego parku czy po prostu na ławkę w okolicy. Jeśli nie możesz wyjść, znajdź ciche miejsce w pobliżu okna. Przez 10 min. skup się na tym, co właśnie jesz, a nie na tym, co masz jeszcze do zrobienia.

Niezdrowe przekąski w biurze

Praca biurowa może okazać się szkodliwa dla naszej talii i wagi z jeszcze jednego powodu. Zbyt często jakiś życzliwy współpracownik lub przedstawiciel handlowy przynosi ciasto, ciasteczka, cukierki czy inne przekąski. Kiedy masz dużo pracy i czujesz się zestresowany, nawet nie zauważysz, kiedy sięgniesz po kolejną malutką przekąskę, która pomoże ci poradzić sobie z chaosem. Łatwo jest zjadać bezmyślnie niewłaściwe produkty, gdy jesteś znudzony lub zestresowany. Co gorsza, na koniec dnia może wydawać się, że dziś prawie nic nie zjedliśmy, podczas gdy „niewinne” przekąski mogły dodać do naszej diety kilkaset kalorii.

Jak sobie z tym radzić?

Po pierwsze trzymaj wszelkie źródła cukierków i ciasteczek z dala od swojego biurka, aby nie kusiły Cię, abyś nie zjadał ich bezmyślnie. Zawsze zabieraj do pracy zdrowe przekąski, aby uniknąć pokus, gdy dopadnie Cię głód. Świeże owoce, jogurt naturalny, orzechy, pożywna kanapka, baton proteinowy, to zawsze będą lepsze wybory, niż biurowe przekąski. Nawet, jeśli masz zdrowe przekąski, jak np. orzechy, nie trzymaj otwartych torebek czy pudełek z na biurku. Gdy masz je cały czas pod ręką, zjesz dużo więcej, niż powinieneś.

Podsumowując

Łatwy dostęp do niezdrowej żywności i brak aktywności fizycznej sprawia, że praca przy biurku jest czynnikiem ryzyka nadwagi i otyłości. Praca za biurkiem zagraża nie tylko twojej sylwetce, ale również zdrowiu. Bądź świadomy tego, co może obrócić się przeciwko Tobie. Dbaj o to, by przynajmniej raz w ciągu godziny wstać i przejść się po korytarzu lub schodach. Zawsze zabieraj ze sobą do pracy zdrowe przekąski. Nigdy nie jedz lunchu siedząc przy komputerze i jednocześnie pracując. Poświęć 10 min na zjedzenie posiłku w spokoju, z dala od komputera i telefonu. Twoja produktywność w pracy może na tym tylko zyskać!

 

Źródła: Am. J. Epidemiol. (2010) 172 (4): 419-429., CNN Health. “Is your desk making you sick?, Quality Health. “Dangers of eating at your desk”, Entrepreneur.com. “Why You Should Never Eat Lunch at Your Desk” November 4, 2013.