Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak przygotować się do górskiej wycieczki

Jak przygotować się do górskiej wycieczki

PoTreningu

Nie trzeba jechać w Alpy czy Himalaje by przekonać się, że warunki meteorologiczne w górach potrafią po partu zaskoczyć. Komu wydaje się, iż wystarczy ubrać dresy i adidasy i zabrać butelkę coli, by zdobywać górskie szczyty ten może się zdziwić i zawrócić w połowie drogi. Wypady w góry powinny być zaplanowane i dobrze przemyślane.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W niniejszym artykule postaram się wskazać osobom niedoświadczonym, kilka istotnych aspektów dotyczących przygotowania do choćby krótkiej wyprawy w góry.

Przede wszystkim zdać sobie należy sprawę, że pogoda w górach jest dość kapryśna, stąd też należy wziąć poprawkę na telewizyjne prognozy. Nawet jeśli u podnóża góry, którą mamy zamiar zdobyć panuję piękna słoneczna pogoda, nie oznacza to wcale że w połowie drogi nie zaskoczy nas wiatr, deszcz i spadek temperatury o kilka stopni. Dlatego warto w plecaku mieć na wszelki wypadek wierzchnie okrycie, które uchroni nas nie tylko przed chłodem i wiatrem, ale także przed deszczem. Zamiast bawełnianych bluz i koszulek lepiej sprawdzą się ubrania  tkanin „termo-aktywnych”.

Kolejną kwestią są buty. Trampki, znoszone tenisówki, buty do biegania czy gry w kosza – to nie najlepszy pomysł. Nawet jeśli planujemy jednorazowy wypad w góry warto zaopatrzyć się w buty trekkingowe, najlepiej – sięgające za kostkę. Takie obuwie przede wszystkim charakteryzuje się lepszą przyczepnością do podłoża, chroni przed wilgocią i zapewnia właściwą cyrkulację powietrza oraz pomaga zapobiegać zwichnięciom stawu skokowego. Skręcona kostka na górskim szlaku to spory problem. Zakup takich butów warto dokonać w specjalistycznym sklepie i skonsultować wybór ze sprzedawcą.

Oczywiście niezwykle istotnym elementem ekwipunku jest także suchy prowiant i woda. Orzechy, czekolada, suszone owoce: ważą niewiele, a stanowią skondensowane źródło energii. Jeśli w góry wybieramy się zimą zamiast wody lepiej sprawdzi się gorąca herbata w termosie. Przydać mogą się także żele energetyczne i sportowe batony. Udając się w góry nie można zapomnieć także o takich gadżetach jak mapa, latarka, naładowany telefon komórkowy z numerem do GOPR-u czy zapałki lub zapalniczka. Dla wielu osób pewnie emanacją przesadnej ostrożności wydaje się zabranie ze sobą bandaży elastycznych czy folii NRC (koc ratunkowy), pamiętać jednak należy, że nikt z udających się w góry nie planuje zabłądzić czy skręcić kostkę, a powyższe gadżety w takiej sytuacji okazują się bezcenne.

Reasumując można powiedzieć, że wycieczka w góry powinna być poprzedzona starannym przygotowaniem potrzebnego ekwipunku. Buty, specjalna kurtka, mapa i telefon komórkowy to absolutna podstawa, podobnie jak jedzenie i woda. Osoby niedoświadczone powinny wybierać lekkie, często uczęszczane szlaki. Wyprawa w góry może okazać się niezapomnianą przygodą, o ile w należyty sposób się do niej przygotujemy.



W artykule mówimy o: Odchudzanie Poprawa kondycji