Co jeść w czasie przeziębienia?

Jeśli mimo stosowania wszelkiego rodzaju środków ochronnych i Ciebie dopadło przeziębienie, leżysz bezradnie z katarem, kaszlem i gorączką, to ten tekst jest dla Ciebie. Podpowiadamy, co jeść, żeby szybciej wrócić do zdrowia?

Dieta podczas przeziębienia

Katar, kaszel i gorączka, to objawy, które świadczą o tym, że organizm próbuje zwalczyć wroga. Podwyższona temperatura oznacza, że Twój organizm intensywnie walczy z infekcją - to dobry znak.

Ważne, aby w czasie choroby odżywiać się tak, by spożywane przez nas produkty wspierały organizm w walce z chorobą. Chociaż podczas choroby możemy mieć mały apetyt, warto przyłożyć wagę do regularnych, łatwostrawnych i odżywczych posiłków. Dzięki nim regeneracja organizmu będzie sprawniejsza, a my szybciej poczujemy się znacznie lepiej.

W czasie choroby i przy towarzyszącym jej obniżonym apetycie zalecamy spożywanie małych i częstych posiłków w ciągu dnia. 

Co jeść w czasie przeziębienia?

Najlepszym sposobem na przeziębienie jest dbanie o nawodnienie. Ważne jest zatem picie dużej ilości płynów, a także spożywanie pokarmów usuwających flegmę. 

Oto kilka pokarmów, które warto umieścić w diecie w czasie choroby.

Rosół

Bulion gotowany na mięsie i warzywach zawiera witaminy, minerały i elektrolity, które będą potrzebne, jeśli dużo się pocisz. Pewne badanie wykazało, że gorący bulion pomaga utrzymać wilgotność kanałów nosowych, zapobiegać odwodnieniu i zwalczać stany zapalne w gardle.

Gorące napoje

Ciepłe płyny mogą łagodzić ból gardła i łagodzić przekrwienie, będą również pomocne przy zatkanym nosie. Świeżo parzona herbata lub gorąca woda z cytryną jest idealna do nawodnienia.

Ogranicz czarną herbatę i kawę (te w czasie choroby w niczym Ci nie pomogą) na rzecz herbaty zielonej, białej czy ziołowych naparów oraz ciepłej wody z cytryną i imbirem. Przykładowo, picie naparu z lipy pomaga w odkrztuszaniu i łagodzi stan zapalny. Możesz też pić napar z werbeny, tymianku czy mięty. 

Owoce i warzywa

Do każdego posiłku dołącz warzywa i owoce w łatwo przyswajalnej formie. Ogranicz surowe warzywa, wybieraj duszone i gotowane na parze. Może poza czerwoną papryką, która przed obróbką termiczną będzie prawdziwą bombą witaminy C. Owoce sprawdzą się w formie musów i koktajli.

Wybieraj owoce i warzywa o ciemnej, intensywnej barwie. Mają one największą zawartość antyoksydantów. Postaw na owoce bogate w witaminę C – aronia, żurawina, maliny, porzeczka.

Pomysł na witaminowe smoothie:

Składniki:

  • 1 pomarańcza (obrana ze skórki)
  • niewielkie jabłko ze skórką
  • 2 cm świeżego imbiru (obranego ze skórki)
  • 50 ml soku z czarnego bzu

Wszystkie składniki blendujemy.

Woda

Dbaj o nawodnienie. Przy podwyższonej temperaturze tracisz dużo wody, należy ją uzupełniać.

Lekkostrawne białko

Białko odgrywa ważną rolę w regeneracji organizmu. Zadbaj, by w diecie obecne były jego pełnowartościowe i łatwostrawne źródła, takie jak pieczony i gotowany drób oraz ryby, gotowane na miękko jajka.

Kwasy omega 3

W czasie choroby równowaga pomiędzy kwasami omega 3 i omega 6 jest szczególnie ważna. Kwasy omega 3 pomagają złagodzić stany zapalne w organizmie. Sięgnij po tłuste ryby morskie, olej lniany, nasiona chia oraz orzechy włoskie.

Miód, czosnek, imbir, fermentowany nabiał

Miód to naturalny, znany od wieków antybiotyk. Pamiętaj jednak, że traci on swoje właściwości zdrowotne podczas podgrzewania.

Zamiast od razu sięgać po aspirynę wypróbuj imbir. Ciepły napar z imbiru łagodzi ból głowy, niweluje mdłości, działa przeciwzapalnie.

Surowe plasterki czosnku i cebuli działają odkażająco. Przygotuj mocno czosnkowe pesto pietruszkowe z dodatkiem oleju lnianego. Zjedz z nim kanapkę na zdrowie!

Czego unikać?

Pikantne potrawy

Ostre przyprawy podrażniają już nadwyrężone drogi oddechowe oraz podnoszą ciepłotę ciała. Postaw na delikatne przyprawy i świeże zioła.

Słodycze

Twój organizm w czasie choroby potrzebuje produktów gęstych w składniki odżywcze, a nie naszpikowanych cukrem i słabej jakości tłuszczami.

Fast food, tłuste potrawy

Tłuste potrawy typu fast food zawierają tłuszcze trans. Tłuszcze te obniżają poziom cholesterolu HDL w organizmie i zwiększają markery stanu zapalnego - ostatnią rzeczą, której potrzebujesz, gdy jesteś chory.

Podsumowując

Pamiętaj że odpowiednia dieta podczas przeziębienia jest niezwykle ważna. Zadbaj o to, co jesz i pijesz, by szybciej wrócić do zdrowia. Pamiętaj również, że w czasie choroby potrzebujesz również odpoczynku. Dużo śpij, nie wychodź niepotrzebnie z łóżka i koniecznie wietrz pomieszczenie, w którym wypoczywasz.