Czy cytrulina i arginina wpływają na ciśnienie krwi?

Jabłczan cytruliny jest obecnie jednym z popularniejszych suplementów diety. Osoby aktywne suplementują go jako pojedyńczy preparat lub częściej jako jeden ze składników popularnych przedtreningówek.

Cytrulina i arginina to nie tylko suplementy na tzw. "pompę", oba mają  duże znaczenie prozdrowotne. O tym w środkowej części tekstu.

Czego możemy spodziewać się po suplementacji jabłczanem cytruliny?

  • mniejszego zmęczenia
  • mniejszego bólu po trening
  • poprawy poziomu glukozy
  • silniejszej erekcji
  • lepszego ukrwienia mięśni
  • cytrulina pozwala zwiększać objętość treningową,
  • cytrulina zwiększa przepływ krwi w mięśniach,

Zarówno l-cytrulina jak i arginina skutecznie zwiększają stężenie argininy w osoczu. L-cytrulina jest w tym względzie około dwa razy silniejsza, bo nie podlega w tak dużym stopniu wstępnej eliminacji (efekt pierwszego przejścia). Obecne dane sugerują, że doustna suplementacja argininą może obniżyć ciśnienie krwi, co jest porównywalne ze zmianą diety i wdrożeniem aktywności fizycznej.

Z kolei l-cytrulina wpływa na ciśnienie krwi w zakresie od 4,1 / 2,08 do 7,54 / 3,77 mm Hg (skurczowe / rozkurczowe). Za wzorcowe ciśnienie krwi uznaje się obecnie 120 / 80 mm Hg (skurczowe / rozkurczowe).

Wcześniej Bahareh Barkhidarian i wsp. badali czy cytrulina ma wpływ na ciśnienie krwi. Uwzględniono 8 badań. Brało w nich udział od 12 do 34 osób. Średni wiek uczestników tych prób wynosił od 22 do 71 lat. Dawkowanie L-cytruliny wahało się od 3 do 9 g / dzień. Czas trwania interwencji wynosił od 1 do 17 tygodni.

Wyniki.

Wskutek suplementacji l-cytruliną:

  • ciśnienie skurczowe zmniejszało się średnio o 4.1 mm Hg,
  • ciśnienie rozkurczowe zmniejszało się średnio o 2.08 mm Hg,

Analiza podgrup wykazała znaczące zmniejszenie się ciśnienia rozkurczowego (2,75 mm Hg) w badaniach w których stosowano dawki ≥6 g l-cytruliny na dzień.

Wniosek

L-cytrulina w dawce powyżej 6 g na dobę ma wpływ na zmniejszenie ciśnienia krwi. Jakie to ma znaczenie praktyczne? Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nadciśnienie na całym świecie dotyka około 40% dorosłych w wieku 25 lat i starszych. Nadciśnienie tętnicze jest jedną z najczęstszych chorób, które prowadzą do powikłań zdrowotnych, a nawet hospitalizacji. Jest główną przyczyną udaru mózgu, zastoinowej niewydolności serca (CHF), zawału mięśnia sercowego (MI), choroby naczyń obwodowych i ogólnej śmiertelności. Wg danych Lim SS i wsp. z powodu nadciśnienia tętniczego umiera co roku ok. 9.4 mln ludzi.

Nadciśnienie jest odpowiedzialne za co najmniej 45% zgonów z powodu chorób serca i 51% zgonów z powodu udaru mózgu (Światowa Organizacja Zdrowia, 2008). Dlatego cytrulina powinna być elementem stałej suplementacji sportowców, a szczególnie tych sięgających po sterydy anaboliczno-androgenne czy beta-mimetyki.

W innych badaniach stwierdzono, iż podawanie 8 g jabłczanu cytruliny przed treningiem u kobiet zwiększa wytrzymałość mięśni, pozwalając na wykonanie nawet ~27% większej liczby powtórzeń oraz zmniejsza zmęczenie (lepsze wyniki w skali postrzeganego wysiłku). 

Źródła: Glenn JM, Gray M4,5, Wethington LN4, Stone MS4,5, Stewart RW Jr4,5, Moyen NE5 “Acute citrulline malate supplementation improves upper- and lower-body submaximal weightlifting exercise performance in resistance-trained females”  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26658899 https://examine.com/supplements/citrulline/?PageSpeed=noscript Bahareh Barkhidarian “Effects of L-citrulline supplementation on blood pressure: A systematic review and meta-analysis” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6369322/ Khalaf D. I wsp. “The Effects of Oral l-Arginine and l-Citrulline Supplementation on Blood Pressure.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31336573