Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Czy szybka muzyka może poprawić Twoje treningi?

Czy szybka muzyka może poprawić Twoje treningi?
Muzyka - dla wielu osób ogromny czynnik motywacyjny. Trening z ulubionymi hitami poprawia nastrój, dodaje sił, a często sam mocniejszy bit sprawia, że czujemy większą moc - możemy zrobić znacznie cięższy trening, nie odczuwając przy tym większego zmęczenia.

A czy samo tempo muzyczne może wpłynąć na nasz trening? Okazuje się, że muzyka w tempie 190 uderzeń na minutę (bpm) może sprawić, że nasz trening będzie znacznie mocniejszy. Wynika to z badań opublikowanych przez chorwackich i włoskich naukowców Frontiers in Psychology. Efekt zwiększający wydajność przejawia się szczególnie przy treningach wytrzymałościowych, ale nie tylko.

Badanie

Naukowcy zebrali grupę 19 entuzjastów fitnessu w wieku od 24 do 31 lat. Część z nich chodziła po bieżni szybkim tempem przez 10 minut, a część wykonywała ćwiczenie wyciskania nóg na suwnicy. W przypadku ćwiczenia na suwnicy, wcześniej oszacowano, jakie jest obciążenie maksymalne, z jakim każda z osób może wykonać jedno powtórzenie. Było to potrzebne, by móc przeprowadzić badanie.

Oba ćwiczenia wykonywane były: bez muzyki, innym razem podczas muzyki o umiarkowanym tempie ok. 90-110 uderzeń na minutę, 130-150 uderzeń lub 170-190 uderzeń.

Wyniki

Muzyka odniosła pozytywny skutek szczególnie podczas sesji na bieżni. Właściwie to nic w tym dziwnego, bo kiedy słyszymy muzykę nasze ciało samo wpada w rytm i próbuje za nią nadążyć. Naukowcy zauważyli, że im szybsza muzyka, tym szybsze tempo chodu, a więc i wyższe tętno.

Na ćwiczenia wzmacniające muzyka także wpłynęła pozytywnie. Osoby słuchające szybszej muzyki były w stanie wycisnąć większe obciążenie, niż w innych warunkach.

Można wyciągnąć wnioski, że słuchanie muzyki może w pozytywny sposób wpłynąć na nasz trening, na naszą wydajność i motywację do ćwiczeń. Słuchając muzyki, odczuwamy mniejsze zmęczenie podczas większego wysiłku, a do tego poprawia się nam nastrój.

Naukowcy uważają, że jest to ciekawy temat do dalszych badań, np. jaki wpływ może mieć dany gatunek muzyki, tekst i inne parametry. Chcą także sprawdzić, na co jeszcze może wpłynąć muzyka - na jaki rodzaj treningu, ćwiczenia i parametry sportowe. Tak czy inaczej, można zauważyć, że z muzyką ćwiczy nam się lepiej - biegaczy zwykle widujemy w słuchawkach, a i wystarczy spojrzeć na sale fitness, które pękają w szwach, a jedną z ich głównych cech jest właśnie trening przy muzyce!

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę