Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy węglowodany  są złe?

Czy węglowodany są złe?

PoTreningu

W czasach, w których dość dużą popularnością cieszą się diety niskowęglowodanowe, wszelkie pokarmowe źródła cukrów – zarówno prostych jak i złożonych – wydają się być co najmniej podejrzane. Istnieje szereg rozmaitych teorii wiążących spożycie węglowodanów z istnieniem wielu współczesnych chorób, takich jak cukrzyca, otyłość, miażdżyca, nowotwory, etc.… czy przekonanie, zgodnie z którym drastyczne ograniczenie spożywanych „węgli” jest kluczem do poprawy zdrowia i uzyskania pożądanej sylwetki jest słuszne?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Niektóre źródła naukowe z zakresu biologii ewolucyjnej wskazują, że w czasach paleolitu nasi przodkowie spożywali (proporcjonalnie do pożycia innych makroskładników) zdecydowanie mniej węglowodanów niż ma to miejsce w ostatnim czasie. Cieszyli się przy tym nieporównywalnie lepszym zdrowiem i kondycją fizyczną. Współczesne obserwacje  również wskazują, że społeczności prowadzące łowiecko-zbieracki tryb życia, odżywiające się w sposób tradycyjny i cieszące się dobrym zdrowiem, jak tylko zaczynają przejmować „zachodnie” nawyki żywieniowe doświadczają chorób, o których istnieniu wcześniej nie słyszeli. Czy można to jednak potraktować jako dowód na niekorzyść węglowodanów?

Przede wszystkim trzeba sobie powiedzieć, że trudno jest jednoznacznie ustalić jak wyglądała dieta naszych przodków kilkaset czy kilka milionów lat. Z pewnością naiwnym jest stwierdzenie, że miała ona charakter jednolity, powtarzalny przez cały rok i że charakteryzowała się jakimś określonym stosunkiem spożycia węglowodanów, tłuszczu i białka.  Co szczególnie istotne, niektóre długowieczne społeczności współczesne - co potwierdza przykład mieszkańców Okinawy - spożywają relatywnie dużo węglowodanów, a niewiele tłuszczu czy białka, co dowodzi, że można cieszyć się długim życiem i niespotykanym wręcz zdrowiem bazując na produktach węglowodanowych.

Osobiście jestem przekonany, że próbując rozstrzygnąć dylemat dotyczący zdrowotnych aspektów spożycia węglowodanów zbyt często padamy ofiarami uproszczonego sposobu myślenia. W praktyce bowiem bardzo wiele zależy od rodzaju spożywanej żywności. I nie mówię tutaj o prostym podziale na źródła cukrów prostych i złożonych. Źródłem monosacharydów jest bowiem zarówno syrop fruktozowo-glukozowy jak i są też jagody czy truskawki, źródłem skrobi jest tak samo bagietka jak i słodkie ziemniaki. Czy jednak pomiędzy tymi pokarmami można postawić znak równości? Oczywiście byłoby to kuriozalne.

Reasumując można powiedzieć, że o tym czy węglowodany są dobre lub złe decydują ich pokarmowe źródła. Czym innym jest bowiem dostarczanie ich z wysokoprzetworzoneych produktów, a czym innym z naturalnej, nieprzetworzonej w warunkach przemysłowych żywności. Wreszcie też istotne znacznie ma ilość. Systematyczne przejadanie się – nawet zdrowymi pokarmami może okazać się bowiem zgubne w skutkach.