Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Najważniejsze suplementy dla kobiet w ciąży

Najważniejsze suplementy dla kobiet w ciąży
Ciąża to jeden z najważniejszych okresów w życiu kobiety. Podczas 9 miesięcy w ciele zachodzi wiele przemian i procesów, których wynikiem będzie nowe życie. Zdrowe odżywianie i dieta bogata w składniki odżywcze zapewni dziecku wszystko co potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju.

Kwas foliowy

Suplementacja kwasu foliowego podczas ciąży jest najważniejsza. Najlepiej rozpocząć ją kilka miesięcy przed ciążą i kontynuować do 12 tygodnia. Kwas foliowy jest niezbędny dla rozwijającego się płodu: zapobiega wadom cewy nerwowej, które powodują rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie),  redukuje ryzyko porodu przedwczesnego i może mieć wpływ na poziom inteligencji. 600µg kwasu foliowego można znaleźć w 200 g wątroby wołowej lub 400 g szpinaku. Dobrym źródłem kwasu foliowego są też zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, pomidory, papryka i pomarańcze. Suplementacja kwasu jest często konieczna, gdyż dieta nie zawsze jest w stanie pokryć zwiększone zapotrzebowanie.

Kwasy tłuszczowe DHA

Najcenniejszym z kwasów tłuszczowych jest omega-3, który naturalnie występuje tylko w tłuszczu ryb morskich i owocach morza. Kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływają na rozwój dziecka, poziom intelektualny i odporność. Mogą zmniejszać zapadalność na alergie i choroby układu oddechowego. Chronią również przed poronieniem. W 100 g gotowanego śledzia jest 800 mg kwasów DHA. Jednak naturalne źródła kwasów mogą zawierać niebezpieczną dla płodu metylortęć, dlatego kobietom w ciąży zaleca się suplementację kwasów i unikanie skażonych ryb.

Jod

Niezbędny pierwiastek, który jest składnikiem hormonów tarczycy T3 i T4. Zapotrzebowanie na niego wzrasta w ciąży o ponad 50%. Zapobiega poronieniu i porodowi przedwczesnemu, wpływa na rozwój mózgu, umiejętność uczenia się, zapamiętywania i wspiera rozwój płuc. Niedobór jodu może doprowadzić do upośledzenia umysłowego. W ciąży zalecana jest suplementacja 150–200 μg dziennie.

Witamina D

Wpływa na rozwój mózgu, reguluje prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz stężenie wapnia i fosforu. Może również wpływać na dojrzewanie układu odpornościowego i oddechowego noworodków. Zmniejsza ryzyko cukrzycy i niskiej masy urodzeniowej. Jest mało obecna w produktach spożywczych, dlatego kobietom w ciąży zaleca się suplementację 2000 μg dziennie.

Żelazo

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wzrasta w okresie ciąży i odgrywa dużą rolę w rozwoju dziecka. Odpowiedni poziom zapobiega anemii, bardzo często występującej u kobiet ciężarnych. Najlepiej przyswajalne żelazo można znaleźć  w mięsie, żółtkach oraz w wątróbce, której nieduża ilość zalecana jest w ciąży. Warto pamiętać, że wchłanianie utrudnia kawa oraz herbata, a obecność produktów bogatych w witaminę C pomaga w przyswajaniu pierwiastka.