Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Betaina i „cholesterol XXI wieku”

Betaina i  „cholesterol XXI wieku”
Homocysteina nazywana jest cholesterolem XXI wieku. Z roku na rok przybywa danych naukowych, które w kontekście jej wpływu na nasze zdrowie, bynajmniej nie stawiają jej w korzystnym świetle. Homocysteina to związek należący do aminokwasów siarkowych, który nie bierze udziału w syntezie białek, nie wchodzi też w skład pożywienia, powstaje jednak w ustroju jako metabolit metioniny – jednego z aminokwasów dostarczanych z pokarmem.

Prawidłowy poziom homocysteiny we krwi nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie.   Problemy zaczynają się dopiero, gdy osiąga podwyższone wartości. Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy,  sytuacja taka może przyspieszać  powstawanie zmian miażdżycowych. Szacuje się, że problem hiperhomocysteinemii dotyka coraz większej liczby osób.

Nic więc dziwnego, że lekarze i dietetycy poszukują sposobów na obniżenie poziomu homocysteiny we krwi. Niezmiernie istotne są czynniki żywieniowe, a zwłaszcza odpowiednia podaż witamin,  takich jak  witamina b12, b6 i kwas foliowy. Właściwe ich spożycie jest niezbędne dla prawidłowego metabolizmu homocysteiny i metioniny. W badaniach z udziałem ludzi wykazano, że w wypadku istniejących już zaburzeń, kwas foliowy jest w stanie obniżyć poziom homocysteiny  nawet o 20%.

Jak się jednak okazuje, nie tylko w/w witaminy mają korzystny wpływ na metabolizm tego aminokwasu. Grupa holenderskich naukowców (Olthof i wsp.) wykazała, że pochodna aminokwasu glicyny - betaina (trimetyloglicyna), jest w stanie wyraźnie obniżyć poziom homocysteiny we krwi. Skuteczna dawka rozpoczyna się już od 1,5g na dobę, wyższe dawki sięgające nawet 6g wykazują jednak silniejsze działanie.  Autorzy badania uznali we wnioskach końcowych, że dieta bogata w betainę, może przyczyniać się do obniżenia poziomu tego aminokwasu i stanowić element profilaktyki hiperhomocysteinemii.

Gdzie więc znaleźć betainę? Przede wszystkim w warzywach,  takich jak szpinak i buraki ćwikłowe. Betaina powstaje także w naszym organizmie z choliny, więc dieta bogata w pokarmy będące źródłem choliny również powinny znaleźć się w naszej diecie, a będą to choćby całe jaja kurze. Taki sposób odżywiania polecany jest zwłaszcza w wypadku osób, które nie stronią od kofeiny czy nikotyny.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę