Indeks odzwierciedla, jak organizm reaguje na porcję węglowodanów w odniesieniu do wzorcowej glukozy (kiedyś) lub białego pieczywa (obecnie). Porównuje się dane, oceniając, jak bardzo wzrasta stężenie glukozy we krwi, po danego rodzaju posiłku. Ogólnie uznaje się, iż produkty o wysokim IG nie do końca wpisują się w zdrowy model diety, gdyż powodują nadmierną odpowiedź insulinową.
Czy indeks glikemiczny ma wpływ na funkcje poznawcze?
Randomizowane badanie krzyżowe przeprowadzono w szkole podstawowej w ciągu 2 dni testowych w odstępie tygodnia. Stu osiemdziesięciu dziewięciu uczestników (5. i 6. klasa) zostało losowo przydzielonych do grup i te osoby otrzymywały średnie, a następnie wysokoglikemiczne posiłki lub odwrotny wariant w odstępie tygodnia (wysokoglikemiczne, a dopiero później średnie). W jednym przypadku podawano ryż o indeksie 86, a drugim o indeksie 62.
Wyniki
- nie wykazano żadnego wpływu indeksu glikemicznego na testowane parametry poznawcze wczesnym popołudniem
- jednakże stwierdzono, iż czas reakcji po posiłku o wysokim indeksie glikemicznym był szybszy, a badanie czujności wykazało, iż uczniowie po ryżu o wyższym IG popełniali mniej błędów
Wniosek
Nie znaleziono dowodów na krótkoterminowy wpływ indeksu glikemicznego posiłku na funkcje poznawcze dzieci w wieku szkolnym. Być może indeks glikemiczny ma wpływ na zadania sprawdzające zdolność aktualizowania zawartości pamięci roboczej i czujność, ale wymaga to dalszych badań.