Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Czy indeks glikemiczny wpływa na funkcje poznawcze dzieci?

Czy indeks glikemiczny wpływa na funkcje poznawcze dzieci?
Węglowodany są niezbędnym składnikiem diety, nawet przy ograniczaniu podaży tego makroskładnika (diety ketogeniczne), musi pozostać chociaż 30-50 g węglowodanów dziennie. Naukowcy chcieli sprawdzić, czy indeks glikemiczny węglowodanów może mieć wpływ na funkcje poznawcze u dzieci.

Indeks odzwierciedla, jak organizm reaguje na porcję węglowodanów w odniesieniu do wzorcowej glukozy (kiedyś) lub białego pieczywa (obecnie). Porównuje się dane, oceniając, jak bardzo wzrasta stężenie glukozy we krwi, po danego rodzaju posiłku. Ogólnie uznaje się, iż produkty o wysokim IG nie do końca wpisują się w zdrowy model diety, gdyż powodują nadmierną odpowiedź insulinową.

Czy indeks glikemiczny ma wpływ na funkcje poznawcze?

Randomizowane badanie krzyżowe przeprowadzono w szkole podstawowej w ciągu 2 dni testowych w odstępie tygodnia. Stu osiemdziesięciu dziewięciu uczestników (5. i 6. klasa) zostało losowo przydzielonych do grup i te osoby otrzymywały średnie, a następnie wysokoglikemiczne posiłki lub odwrotny wariant w odstępie tygodnia (wysokoglikemiczne, a dopiero później średnie). W jednym przypadku podawano ryż o indeksie 86, a drugim o indeksie 62.

Wyniki

  • nie wykazano żadnego wpływu indeksu glikemicznego na testowane parametry poznawcze wczesnym popołudniem
  • jednakże stwierdzono, iż czas reakcji po posiłku o wysokim indeksie glikemicznym był szybszy, a badanie czujności wykazało, iż uczniowie po ryżu o wyższym IG popełniali mniej błędów

Wniosek

Nie znaleziono dowodów na krótkoterminowy wpływ indeksu glikemicznego posiłku na funkcje poznawcze dzieci w wieku szkolnym. Być może indeks glikemiczny ma wpływ na zadania sprawdzające zdolność aktualizowania zawartości pamięci roboczej i czujność, ale wymaga to dalszych badań.

Źródła: Kathrin Jansen i in. Short-term effects of carbohydrates differing in glycemic index (GI) consumed at lunch on children’s cognitive function in a randomized crossover study https://www.nature.com/articles/s41430-020-0600-0

Treści prezentowane na naszej stronie mają charakter edukacyjny i informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one merytorycznie poprawne. Pamiętaj jednak, że nie zastąpią one indywidualnej konsultacji ze specjalistą, która jest dostosowana do Twojej konkretnej sytuacji.